Tackade nej till USA-karriär
2014 upptäcktes Miriam Bryant av det multinationella amerikanska skivbolaget Interscope och uppträdde tillsammans med EDM-stjärnan Zedd på MTV-galan, där de sjöng hennes internationella hitsingel ”Find you”. Hon signades till bolaget, som i sina pressreleaser presenterade sitt nya skandinaviska stjärnskott som ”The voice of God”, guds röst, men valde sedan att tacka nej till de låtar hon tilldelades i studion, eftersom de helt enkelt inte kändes tillräckligt bra.
– Jag parades ihop med låtskrivaren Billy Steinberg, som skrivit ”Like a virgin” åt Madonna bland annat. En riktig jävla tungviktare i musikbranschen med andra ord. Men låten han hade skrivit till mig, ”Heart shaped mouth” hette den, var så dålig att jag kände – det här går bara inte, jag kan inte göra det här, och så drog jag mig ur hela det projektet.
Men i och med att Miriam Bryant redan var kontrakterad av Interscope, fick hon inte släppa någon ny egen musik. Covers var däremot okej, och därför gick hon med på att medverka i ”Så mycket bättre” – i brist på andra till buds stående artistiska alternativ. Resten är historia.
Tagit hjälp av Maggio och Berg
Miriam Bryant sitter på Hotell Hasselbackens uteservering på Djurgården i Stockholm. I skydd av ett stort parasoll, med en kopp svart kaffe på bordet och en cigarett i mungipan.
– Du får ursäkta mig om jag verkar lite sur i dag, det är jag inte, jag är bara ledsen. Mitt kärleksliv är som min musik, det går upp och så går det ned igen. Men då vet du i alla fall, säger hon ursäktande, med ett snett leende på läpparna.
Anledningen till att vi ses just nu är att Miriam Bryant är aktuell med de fem första spåren från sitt nya album ”Mi amor” (resten släpps i höst). Till skillnad från hennes tidigare musik låter det mindre klubborienterat och mer svensk pop – och ja, alla låtar framförs på svenska denna gång. Låtskrivarhjälp har hon fått av bland annat Jocke Berg från Kent och Veronica Maggio.
– Ja, precis, det är en ganska bra beskrivning faktiskt. Det tycker jag också, att det låter mindre klubborienterat och mer svensk pop. Jag älskar och har alltid älskat Håkan Hellström, men även sådant som Kent, Veronica Maggio, Daniel Adams Ray och så. Det är liksom en genre för mig, även om det inte är det egentligen. Det är olika sounds men på något sätt känns det som att den svenska lyriken binder dem samman.
Just för att hon alltid, ända sedan barnsben, har varit en sådan ”sucker för sångtexter” (som hon själv uttrycker det), kändes det kul att prova på det svenska språket den här gången, vilket inte är hennes ursprungliga modersmål. Miriam Bryants pappa är från England, mamman från Finland, och i barndomshemmet pratades det inte svenska förrän syskonen började i skolan.
– Jag har ju skrivit dikter sedan jag var i 13-årsåldern, vilka jag sedan har tonsatt i mina låtar. Men jag har inte riktigt kommit till rätta i mina engelska grejer, just när det kommer till textförfattandet, även om det är det jag känner att jag kanske egentligen brinner allra mest för.
”Det enklaste är det finaste”
Mest nöjd säger sig Miriam Bryant vara med titelspåret ”Blåmärkshårt (Mi amor)”, vars text hon beskriver som ett enkelt porträtt ur en vanlig dag, i en vanlig relation.
– De enklaste grejerna blir alltid de finaste tycker jag. Den handlar om det klassiska när maktbalansen i en relation skiftar av att den ena känner sig svältfödd på bekräftelse, men så fort man försöker uttrycka det i en relation, blir det bara ännu värre. Därav sjunger jag det där i refrängen: ”Jag höll blåmärkshårt i dig”. Alltså det blir ju lätt så då att den andre tar ett steg tillbaka, för att man håller i så jävla hårt. Den är till alla människor som någonsin har varit i en relation, för jag tror alla vet ungefär hur det känns.
Tre av fyra låtar som släpps nu på fredag (28 juni) kretsar kring kärlek och relationer, men ”Neråt uppåt” handlar om något helt annat, poängterar Miriam Bryant.
– Det är en väldigt ärlig låt som handlar om samhället och att befinna sig nere på botten, men att vilja ta sig upp igen. Den handlar om att berusa sig på diverse olika sätt och om att vara uppe hela natten, med hjälp av andra kemiska substanser än alkohol, om vi säger så.
Från 9:ans spårvagn betraktar hon staden och människorna i den.
– Det är 9:ans spårvagn, men samtidigt Cloud 9, varifrån jag ser ut över hela staden. ”Vi har de bästa kranarna i Götet”, som jag sjunger, syftar både på lyftkranarna som far förbi utanför spårvagnsfönstret och andra saker som kan ta en upp över molnen. Det finns massor av dubbelmeningar i den låten kan man väl lite förenklat säga.
Sedan du slog igenom har du ju blivit något av en stark och självständig förebild för unga tjejer, bara genom att vara dig själv. Hur förhåller du dig till det?
– Jag tycker det är skithäftigt om någon vill se mig som en förebild, så länge jag inte behöver höra från folk omkring mig vad de har för uppfattningar om vad en förebild får göra eller säga och inte. Man blir ju en förebild för att man är som man är, för att man är sig själv. Vad det gäller mig så tror jag att det är min dubbelhet som folk dras till, eller jag hoppas det i alla fall. Alltså att jag har en ljus och en mörkare sida i min personlighet.
I en P3-dokumentär från förra året säger du att du är så trött på att känna självhat. Hur känner du kring det där i dag?
– Jag vet när jag sa det där, och att jag länge var i en period då jag kände så där, att ”nej nu är det fan nog med självhat”. Men jag drivs också av min ångest på något sätt. Den gör mig kreativ och effektiv. Den gör att jag får saker gjorda. Jag tror helt enkelt att jag lärt mig leva med att livet går upp och så går det ned igen.