Tävlingarna har också ett stort ekonomiskt värde för Sundsvall och Näringslivsbolaget har använt tävlingarna för att marknadsföra staden. Kommunen räknar med extra intäkter från turismen på 40 miljoner kronor under SM-veckan. Och annonsvärdet för alla inslag i media räknas till 60 miljoner kronor.
SM-veckans stora affischnamn, Charlotte Kalla, ställer upp helt gratis i marknadsföringen av tävlingarna i Sundsvall. Hon är dessutom en av Sundsvalls officiella ambassadörer – ett uppdrag som görs helt ideellt.
Bäst efter Zlatan
Efter framgångarna i OS i Sotji och nu senast VM i Falun är Charlotte Kalla nationalidol i Sverige. Varumärkesexperter har utsett henne till den mest värdefulla idrottsstjärnan efter Zlatan Ibrahimovic och uppskattar hennes värde till mer än hundra miljoner kronor.
Maria Åslin, marknadschef på Näringslivsbolaget, är glad för att Charlotte Kalla i diverse sammanhang lyfter fram staden där hon bor.
– När hon står i tv och talar om för hela Sverige varför hon trivs i Sundsvall så har det förstås ett stort värde, säger Maria Åslin.
Kommunens ambassadörer är en del i arbetet för att stärka varumärket Sundsvall.
– Det handlar om att göra Sundsvall attraktivt och skapa tillväxt i kommunen för att nå målet att bli 100 000 invånare.
Bland de övriga ambassadörerna finns namn som Yohio, Anna Holmlund och Kevin Walker. Alla ställer upp helt ideellt.
Känner för staden
Även Helen Sjöholm, en annan av Sundsvalls ambassadörer, ställde upp helt gratis för sin gamla hemstad när hon tidigare i sommar framträdde i samband med nationaldagsfirandet.
– Det är jättekul att våra stjärnor känner för Sundsvall och vill ställa upp för Sundsvall. Fler borde ställa sig den frågan vad han eller hon kan göra för staden, tycker Maria Åslin.
Samtidigt har kommunen fått kritik för att de ensidigt satsar marknadsföringspengar på de stora manliga elitlagen. I år får GIF Sundsvall 1,25 miljoner, Sundsvall Dragons 1 miljon och Granlo BK 600 000 kronor.
– Elitlagen är ett annat sätt för oss att marknadsföra Sundsvall och vi för en löpande diskussion med idrotten hur vi kan lyfta fram även damidrotten, säger Maria Åslin.
Fotnot: Enligt medieanlysföretaget Retriever var Charlotte Kalla den överlägset mest omskrivna skidåkaren i svensk media med närmare 6 000 artiklar under VM-veckorna i våras.
På andra plats kom en annan Sundsvallsbo, Johan Olsson, med drygt 4 000 artiklar. Kalla var även den mest omskriva svenska deltagaren i vinter-OS i Sotji förra året.