BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Varför blev det en bok?
– Under 2014 fick jag fantastiska möjligheter att göra större projekt, däribland ”Convoy”. En större budget gjorde att jag kunde anlita fotografer som dokumenterade. Det icke-beständiga ligger ju i en performance’ natur. Men mina performances har fortsatt aktualitet och kan därigenom ges ett fortsatt liv, säger Gunilla Samberg.
Förutom foton innehåller boken en beskrivning av planeringen och genomförandet av ”Convoy”. Andra verk finns också representerade med ord och bild. Konstnären har dessutom låtit andra skribenter dela med sig av sina tankar om ”Convoy”. Ett par av dem var deltagare.
– Under mina första år som konstnär arbetade jag uteslutande själv. Men det har blivit allt viktigare att arbeta med andra människor. Det är berikande. Det blev också en viktig upplevelse för dem som var med i ”Convoy”. Det gav dem förståelse för samtida konst. Beskrivningarna som finns i boken ger dem som inte var med nycklar till förståelse, säger konstnären.
Aktiverar minnet av Guernica
För 14 år sedan gjorde Gunilla Samberg sitt första kollektiva verk. Incitamentet var att USA hade invaderat Irak och att utrikesminister Colin Powell höll tal framför en för tillfället övertäckt ”Guernica” – målningen som Picasso gjorde för att visa spanska inbördeskrigets fasor och det lidande och den död som det orsakade i den baskiska staden. Samberg samlade konstnärskolleger, som målade och sedan avtäckte en avbild av ”Guernica” under en manifestation.
– Det är ofta en obalans i något tillstånd som orsakar en reaktion hos mig. Miljöfrågorna är en ständig, gigantisk obalans. Sådana frågor kan generera energi, menar hon.
Under nästa veckas fredskonferens i Luleå, som anordnas av bland annat Kvinnor för fred och som föregår en stor militärövning i området, kommer Samberg åter att använda ”Guernica” för att hålla minnet av bombningarna levande. Allmänheten kommer att bjudas in för att måla den skriande, sårade hästen och övriga lidande figurer som gestaltas i Picassos målning.
Vill inte kalla sin konst för aktivism
Sambergs verk är samhällskritiska och har ofta en politisk ingång. De har ett estetiskt och symboliskt tilltal, och vill beröra på flera nivåer.
– Dan Jönsson, en skarp tänkare när det kommer till konst, skriver i en text som ingår i boken att konst och aktivism inte är samma sak. Jag håller med. Jag är angelägen om att befinna mig inom konstfältet – konsten är ödmjuk, ställer frågor. Jag vill skapa insikt, inte omedelbar förändring.
Gunilla Samberg ska också vara med på Bokmässan i Göteborg med sin nyutkomna bok i höst, och kanske låter hon ”Convoy” stryka förbi Nya tider.
– Hos sådana grupperingar finns en brist på konstsyn, för dem finns endast kulturarv. Jag vill stå upp för konsten. Men det kräver planering. Jag måste så gräs och ta ner barnvagnar till Göteborg, säger Gunilla Samberg, som avslöjar att hon också har idéer till konstprojekt inför 100-årsfirandet av kvinnors rösträtt.
Obalansen i tillstånden tycks ständig, men som Gunilla Samberg skriver i förordet till sin bok: ”Energin är oförstörbar!”