2015 blev året då den digitala marknaden stod för 45 procent av alla intäkter och gick om försäljningen över disk. Men artisterna har det fortfarande tufft, menar bland annat Dennis Lyxzén.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är kärvare än någonsin att vara musiker. Jag råder ingen att starta ett band eller spela musik just nu. Om man vill leva ett stabilt liv ska man inte starta med musik, man kanske ska starta ett skivbolag istället, säger han.
Både skivbolag och streamingtjänster som Spotify är svåra att prata med om pengar. På Warner Sweden vägrar Maria Westergaard svara på frågor i telefon, endast mail fungerar eftersom hon måste kolla av med sin PR-avdelning. ”Vi har regler kring hur vi får förhålla oss till intervjuer”, skriver hon. Spotify går inte att nå över huvud taget.
– Skivbolagen har tjänat väldigt bra på till exempel Spotify eftersom de sett till att bli delägare. Skivbolagen är i mycket bättre form än för tio år sedan, men för artisterna ser det ungefär likadant ut, säger Dennis Lyxzén.
Gamla avtal
Warner Sweden skriver i ett mail genom Maria Westergaard att ”Artister får betalt varje gång deras musik strömmas av en konsument och de får olika mycket beroende på om konsumenten har ett premiumkonto eller inte.” Att skivbolagen, enligt en fransk undersökning som utfördes tillsammans med konsultfirman Ernest & Young, tar 75 procent av ersättningen till musiker och upphovsrättsinnehavare nämns dock inte. Enligt samma undersökning får artisten tio procent. Det är dock någonting som håller på att förändras, menar Lisa Cronstedt, pressansvarig på International Federation of the Phonographic Industry (IFPI), skivbolagens internationella branschorganisation.
Det är något som förändras just nu. Det ligger fortfarande kvar mycket i gamla avtal men i takt med att de skrivs om och det tecknas nya avtal kommer artister och låtskrivare få mer av kakan, säger hon.
Just de gamla avtalen menar Dennis Lyxzén har blivit ett kryphål för skivbolagen i dag att tjäna pengar på artister.
– Det var ju ingen som skrev in något om streaming i kontrakten som skrevs för 20 år sedan. Det finns många exempel på skivbolag som har lagt ut hela kataloger utan artistens medgivande, bara för att det inte står något om det i avtalet, säger han.
Ett föregångsland
Trenden internationellt att det säljs mer musik digitalt än över disk är något som har varit standard länge i Sverige. Det har precis tippat över till den digitala marknadens fördel globalt, men här har den helt tagit över. Över 85 procent av all musikförsäljning i Sverige i dag sker digitalt.
– Jag tror att det beror på debatten som vi hade i Sverige om upphovsrätt och vad som är lagligt, säger Lisa Cronstedt.
2009 blev ett år då det hände väldigt mycket i den svenska musikbranschen som gjorde att Sverige blev ett föregångsland för skivbolagen. Ipred (en lag som skulle värna immateriella rättigheter) kom, Spotify fick ordentligt fotfäste och rättegången mot svenska Piratebay, världens största fildelningssajt, avgjordes och dömde de ansvariga bakom sajten till fängelsestraff och stora böter.
– Det blev en väldigt snabb omställning men med facit i hand tycker jag övergången har fungerat bra, säger Lisa Cronstedt.
Skivbranschen tror dock att den fysiska musikförsäljningen har en fortsatt framtid. Det gör Dennis Lyxzén också.
– Det kommer alltid finnas entusiaster som vill ha den fysiska produkten, som vinylskivan. Men CD-skivan tror jag är stekt. Har du en CD-spelare hemma så kan du nog kasta ut den nu.