En klassiker
”Sex roller söker en författare” skrevs 1921 av den italienske författaren och nobelpristagaren Luigi Pirandello och blev snabbt en banbrytande klassiker. Den ställer frågor just kring vad som är verkligt och vad som är fiktion. Oskar Thunberg menar att det är en högaktuell pjäs även i dag.
– Den här pjäsen var väldigt avantgarde och banbrytande när den kom – både formmässigt och innehållsmässigt. Det handlar mycket om masker och en slags verklighetsupplösning. På sätt och vis är den väldigt postmodern, fast den är skriven i en tid långt före man började tänka i de termerna. Det som då gjorde den så banbrytande är sådant som i dag är väldigt vardagligt. Tankar om identiteten som upplöst, jaget som en roll och verkligheten som skiktad. Vår sociala veklighet i dag är i stor utsträckning just det. Men vi vet om att de är konstruktioner. Då var sådana tankar revolutionerande, berättar Oskar Thunberg när han gett ensemble och personal eftermiddagspaus och rummet töms på människor.
– Det andra som fick mig att vilja sätta upp den är att det är så kul att göra en pjäs som tar upp sådana teman utan att vara fragmentarisk eller uppbruten. Den är gammeldags på det sättet att den är sammanhållen. Rummets och tidens enhet, en stor ensemble som är samlad och inne på scenen hela tiden. Det är inte uppbrutet i många småscener eller konstiga små kollage. Det är klassiskt berättande.
Ledande scen
Backa teater startades 1978 och anses i dag som en av Europas absolut ledande scener för barn och unga. De flesta gästande regissörer säger ungefär samma sak; att de vill hit för att här får man tänja och pröva på gränserna. I hela 14 år var Mattias Andersson konstnärlig ledare här, innan han gick vidare till att bli chef på Dramaten 2020 och Lars Melin tog över kaptensmössan. Men på grund av pandemi och restriktioner så är det först nu som Lars Melin får sätta sin egen prägel.
– Jag försökte vara närvarande även vid repetitionerna precis när jag började. Men jag hade kvar ett eget regiuppdrag på Regionteatern Väst då och dessutom detta med restriktioner … När man vill bygga upp en vi-känsla, närhet och gruppteater som jag är så mån om att Backa ska vara, så är det jävligt svårt över skärm. Men nu är jag varje dag på jobbet, och det är enormt skönt att vara fullt fokuserad, berättar Lars Melin.
Hela teatern har under nedstängningen i stället varit inne i en i stenhård repetitionsfas. Efter ”Sex roller söker en författare” så står ”Färgen från yttre rymden” på tur, med urpremiär den 15 oktober. Den är regisserad av Lars Melin själv men det ingår i hans roll att även sy ihop resten av spelåret och plocka in de regissörer och pjäser han vill ha.
– Ja, men så är det, och det börjar ju nu med Sex roller. Senare kommer Malin Axelsson och gör en stor grej med i början av nästa år.
När Dagens ETC träffade Lars Melin förra sommaren, när det blivit klart att han skulle ta över, så berättade han att han haft en del grubblerier innan han tackade ja. Han kallar själv Mattias Andersson för en av de största dramatiker landet har, så först tänkte han att det var ett omöjligt uppdrag att ta vid. Men sedan landade han ändå i att ha tillit till sin egen konstnärliga förmåga och tro på vilken riktning han själv vill styra skutan.
– När jag väl bestämde mig så var jag färdig med alla varianter i hjärnan. Då var jag bara redo, lugn, trygg och fylld av energi och lust. Och det är det enda som präglar mig nu. Jag tycker om utmaningar och det har nog styrt mig i hela mitt yrkesliv.
Han vill arbeta mer mot vad han kallar de stora historierna.
– Framför allt vill jag skapa den här gruppteatern och ha täta samtal med hela ensemblen och hela huset och gemensamt fatta beslut. Men jag känner att både jag och ensemblen har en längtan till fiktionen, och att gå från det dokumentära. Jag tror att i fiktionen så kan verkligheten bli än mer synlig på teatern.
Baserat på intervjuer
Där knyter på sätt och vis Oskar Thunbergs ”Sex roller söker en författare” ihop nya och gamla tankar på Backa. Mattias Anderssons koncept var, och är, oftast det dokumentära. Han baserar gärna manusmaterialet på intervjuer, forskningsmaterial och självbiografiska bidrag från allmänheten. Sex roller bär drag av både det dokumentära och det fiktiva.
– Det finns ju vissa beröringspunkter med det Mattias gör, då det på sätt och vis är ett dokumentärt projekt de håller på med i den här pjäsen. Men det är ju en så speciell och konstig knorr på det. Lasse vill ju göra mer stora berättelser, mer fantasi. Och det här är ju en konstig mix av det där, säger Oskar Thunberg.