Inför premiären av Stjärnornas krig 1977 åkte George Lucas till Hawaii eftersom han var övertygad om att filmen skulle floppa. Den visade sig istället bli en succé och en kommersiell kassako. De första sex filmerna har tillsammans dragit in hela 83,1 miljarder kronor och George Lucas ska vara god för omkring 50 miljarder, enligt Forbes.
– George Lucas är mer av en businessman än en filmskapare, de bästa Star Wars-filmerna har ju inte han regisserat själv, säger kulturskribenten Daniel Johansson på Corren. Han har även varit skribent för sajten starwars.nu som var ett populärt tillhåll för Star Wars-fans när det begav sig under tidigt 00-tal.
George Lucas hade redan från början en tydlig vision för sitt filmskapande och arbetet runt Star Wars-filmerna, menar Daniel Johansson. Lucas avstod till exempel från högre lön och begärde istället rättigheterna till alla eventuella uppföljare och 40 procent av produkträttigheterna. En lyckosam affär som genererat hundratals miljarder dollar vid det här laget. Star Wars-produkter finns i mängder: prylar, böcker, lego, spel, leksaker med mera, med mera.
”Lätta att ta till sig”
Produkträttigheter har även kommit att bli en stor del av alla senare filmkontrakt.
– George Lucas visste vad han ville och vad det skulle innebära. Han tog en chansning och den gick ju hem så det bara visslar om det, säger Daniel Johansson.
– Det finns något väldigt universellt med hur filmerna är berättade. Med goda och onda arketyper som är ganska lätta att ta till sig. Karaktärer som även är tacksamma att göra produkter utav.
2012 sålde regissören sitt livsverk Lucasfilm till Disney för den astronomiska summan 30 miljarder kronor. Produkter lär alltså inte sluta spottas ut. Analytiker har nyligen uppskattat att det kommer säljas leksaker för runt 40 miljarder kronor på bara ett år, i samband med den nya filmen.
– Jag kan ju höja ögonbrynen åt det där, att det till exempel kommit Star Wars-smink. Och det är klart att det finns mycket krimskrams, samtidigt har jag nyligen köpt en BB-8-robot som man kan styra via mobilen för cirka 1 700 kronor, säger Daniel Johansson.
Premiären ska han se på Imax-biografen i den nya jättegallerian Mall of Scandinavia i Stockholm. Bredvid biografen ligger en Disneybutik.
– Det är klart att man kommer gå dit och titta.
Star Wars: Episod VII – The Force Awakens med världspremiär idag följs av Episod VIII och Episod IX i den planerade uppföljartriologin. Hittills ligger intäkterna från prylar, leksaker och dvd:er från de första sex filmerna på 293 miljarder dollar. Under veckan lär den siffran stiga ytterligare. The Force Awakens spås bli världens mest framgångsrika film någonsin sett till biljett- och reklamintäkter.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 1231480870
Kulturella referenser genererade av Star Wars
Star Wars-filmerna har genererat mängder av kulturella referenser inom många olika områden. Här är ett par exempel:
• Thåströms bandnamn Imperiet är hämtat från filmen Rymdimperiet slår tillbaka.
• I Steven Spielbergs E.T. skymtas ett barn utklädd till Yoda under Halloween.
• Simpsons och South Park innehåller en mängd referenser, som när Lisa Simpson har prinsessan Leias klassiska frisyr från Episod IV.
• Big Boi gästar Missy Elliott på låten ”All N My Grill” med textraden: ”Like Darth Vader takes a Skywalker / I told you I was the street talker.”
• I den första filmen om Indiana Jones, Jakten på den försvunna skatten, finns C-3PO och R2D2 inristade som hieroglyfer på en pelare.
• I Beastie Boys låt ”Do it” återfinns textraden: Like gravy on potatoes, Luke to Darth Vader / I’m a souped-up sucker and I’ll see you all later.”