De flesta förknippar antagligen japansk film med anime och samurajfilmer. Men ett land som producerar 400 filmer per år är förstås mer än så. Under filmfestivalen i Göteborg visas 16 japanska filmer som tillsammans ger en bild av vad som händer i filmlandet Japan. Det är inte filmer som nödvändigtvis drar stor biopublik, utan snarare sådana som hyllats av kritiker. Ett exempel är Kyoto Elegy, om juridikstudenten Watabe och de tre olika kvinnor som tar sig in i hans liv. Filmen fick pris på Asiens största filmfestival och regissören Kiki Sugino är en av dem som representerar den nya generationens indiefilmare.
– Hon anses väldigt lovande, och är ett tydligt exempel på vad japansk film kan vara. Det är ofta drama, filmer som behandlar vardagliga japanska företeelser på olika sätt, säger Roger Klein, som jobbar på japanska ambassadens kulturavdelning och årligen är med och arrangerar japanska filmdagar.
Svårt för nya filmmarknader
Filmdagarna är ett sätt att visa upp vad Japan har att erbjuda i filmväg. Ett av få sätt, menar Roger Klein. För bortsett från animerade filmer som Spirited away och några andra av regissören Hayao Miyazakis filmer är det få japanska produktioner som når den svenska bioduken. Roger Klein menar att det framförallt beror på att i princip alla biografer ägs av SF – och där visas nästan bara svensk- och engelskspråkiga filmer. Smala filmer från Japan som inte har någon given publik vågar man inte satsa på.
– SF:s huvudsyfte är trots allt att tjäna pengar. En filmmarknad som inte redan är etablerad har svårt att ta sig in, säger Roger Klein.
Att utbudet domineras av USA och Sverige visar inte minst Svenska filminstitutets statistik över biofilmer. De nio första månaderna förra året var 43 procent, eller 73 av 176 filmer, från USA och 17 procent från Sverige. Därefter dominerar Storbritannien följt av Frankrike. Asien står för tre procent. Bland annat tack vare den japanska filmen Sådan far, sådan son, regisserad av Hirokazu Kore-eda. Filmen köptes in av distributionsbolaget Triart film.
– Även i ett globalt perspektiv är Hirokazu Kore-eda en av de stora etablerade regissörerna. Den här filmen hittade vi under filmfestivalen i Cannes, säger Eva Esseen Arndorff, vd på Triart.
Letar på filmfestivaler i väst
Hon menar att det ofta är så de och andra distributörer hittar sina filmer – på de stora filmfestivalerna. Och då framförallt filmfestivaler i Europa och övriga västvärlden. Därför är det heller inte särskilt märkligt att inte fler asiatiska och japanska filmer hittar till Sverige. Det krävs i princip att de först når till en europeisk eller amerikansk festival. Men de animerade Miyazaki-filmerna är ett undantag. Sedan Spirited away fick en Oscar har Triart fortsatt att satsa på filmerna.
– Nu har filmerna från Miyazaki och Studio Ghibli blivit relativt etablerade även i Sverige, och i vår tar vi hit Sagan om prinsessan Kaguya, säger Eva Esseen Arndorff.
Den som inte kan vänta tills filmen har premiär i början av april kan se den uppdaterade folksagan under filmfestivalen. För när Japan är temat finns förstås också Studio Ghibli representerade.