BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Bara en vecka efter skivsläppet fick jag ett mejl från Hollywood. Jag trodde att det var spam först, men när jag googlade producentens namn visade sig att hon fanns på riktigt. Jag mejlade min manager och ställde frågan ”This is good, right?”, berättar han.
Snabbt 10 000 likes
Tv-producenten skickade ett långt kontrakt till skivbolaget och Meadows tänkte inte så mycket mer på det. Han var på turné i Tyskland när serien ”13 Reasons Why” släpptes. Plötsligt började låten som var med i avsnitt nummer tre att spridas över världen.
– Det märktes på sociala medier direkt. Först fick jag 10 000 likes på Facebook från Brasilien, sedan fortsatte det med fler likes från Mexiko och andra länder. Från att jag hade ungefär 3 000 gillanden på Facebook i vintras har jag nu över 40 000. Det är jätteroligt, säger han.
Spelades under en viktig scen
Även på Spotyfy gick det bra för låten i många länder och på Itunes-listor i olika delar av världen började låten ta fart.
– Förut var min största publik i Berlin. Nu har jag flest lyssnare i São Paulo. Och skivan säljer bra i USA. Nu tror skivbolaget att USA är den marknad som vi ska satsa på härnäst, säger han.
Främst är det äldre tonåringar och unga vuxna mellan 16 och 25 år som lyssnar på Meadows låt ”The Only Boy Awake”. Vilket är ungefär samma målgrupp som tv-serien riktar sig till. Och över 70 000 personer har använt appen Shazam för att hitta låten efter att ha hört låten på tv.
– De som gillar serien verkar gilla låten. Den spelades i sin helhet i en viktig scen och den betyder mycket för många. Det märker jag av de kommentarer som jag får på Facebook, säger han.
Huvudmålet nu är att skaffa en större publik och komma ut på fler spelningar, men det betyder inte att det är sista gången som vi kan höra Meadows musik i en tv-serie.
– Jag får inte berätta något ännu, men flera producenter har hört av sig för att de vill använda min musik i tv-serier.
Väljer Örebro framför Tyskland
Turnén leder till att Meadows ofta är på resande fot. Men trots framgångarna i andra länder är han ganska okänd i Sverige och han har sällan konserter på hemma-plan. Däremot är själva musiken närproducerad. Skivbolagets studio i Tyskland har han än så länge ratat till förmån för sin egen källarstudio i Örebro.
– Jag trivs med mitt gamla skrot, och jag är för petig för att släppa in någon annan producent, säger han.
Texterna skriver han ofta när han promenerar i Rynningeviken. Och han firar gärna sin frilanstillvaro som musiker genom att äta sin frukostmacka på soldäcket framför Örebro slott. Om succén med ”The Only Boy Awake” kommer att förändra tillvaron återstår att se.
– Just nu är det många fler som mejlar mig. Halva dagarna går åt till att mejla, och halva dagarna går åt till att skapa mitt fullängdsalbum som ska komma nästa år. Samtidigt vill jag passa på att sprida ”The Only Boy Awake” så mycket det går. Jag hoppas att den här skjutsen som låten har fått genom tv-serien ska leda till fler spelningar och en större publik. Livespelningar är min motor och det är fantastiskt när folk vill lyssna på det man gör, säger han.