– Vad är det viktigaste med att vara skådespelare; att göra rollen med de rätta verktygen eller att vara mest lik den man spelar?
Matez Garci lever efter det förstnämnda när han går på audition. Klädd i en fotbollsoutfit kom han in på Calle flygares teaterskola på monologer han tränade i några timmar. I miljön bland kulturmänniskor kände han sig nervös. Norsborg kommer alltid vara hemmaplan.
– I livet väljer man varken uppväxt eller vilka vänner man får. Jag har alltid gillat att lära mig från människor, oavsett vilka val du gjort och var du befinner dig i livet.
Har inte bråttom
För Matez Garci är det viktigt att se människan bakom utseendet. Det är personligheten och agerandet som definierar människan och dess självbild, inte utseendet. Samma gäller skådespeleriet.
– Min bror ses i samhället som mer svensk än jag bara för att han är blond med gröna ögon. Samma sak är det när man typecastar skådespelare. Det är inte utseendet som ska definiera skådespelarens karaktär.
Integriteten i att stolt visa upp sin personlighet har han fått från sina invandrande föräldrar från Tunisien. Men han vill samtidigt visa sitt svenska arv har fått honom att tänka till en extra gång när han väljer roller.
– Jag har inte bråttom att bli känd. Jag vill gestalta komplexa individer och dess karaktärer. Jag kan jobba extra på baren tills den dagen kommer.
Att hitta sin identitet
Med skarpt laddade ögon och klädsel från sent 1800-tal gör han sig redo för nästa scen ute i skogen. Det lilla leendet tar fram det seriösa i hans skådespeleri. Matez Garci har återigen fått chansen att kunna arbeta med regissören Erica Elfström, en person som har betytt mycket i hans strävan att etablera sig.
– Att hjälpa Erica i att lyfta fram historien om Ester Bauer har gett mig kraften i att acceptera den mångfaldiga skådespelare jag är, konstaterar Matez Garci.
Frågan kring tillhörighet var en stor del av hans tonårstid. Hur kunde han tillhöra den svenska identiteten med sitt utländska påbrå och samtidigt behöva tänka på hur han agerade mot andra blonda och blåögda personer? Tiden på Calle Flygare teaterskola blottade kontrasten mellan de fina kulturmänniskorna och förortsstilen.
– Idag är jag en del av den svenska identiteten, när jag kom in på Calle Flygare blev jag starkare och mer bekväm i att bara vara mig själv. Jag accepterade att jag skulle ta mera plats och att jag skulle synas mer. Hur kan självbilden i våra svenska förorter utvecklas? Vi har kreativa själar, alltifrån skådespelare till konstnärer. De måste tas på allvar och få en riktig chans i det offentliga rummet baserat på sina kunskaper.
Den vita personens regi
Under resan som går genom Jönköpings gröna ängar vill Matez Garcis inte bryta karaktär, trots att konstiga blickar dras till hans utstyrsel under fikapausen. Att han har lätt för att hantera obekväma situationer märks.
I dagens typecasting tycker Matez Garci att bilden av förorten och deras invånare generaliseras. Han tror att de med den gedigna utbildningen kommer drabbas hårdast.
– Filmer och serier om förorten idag skrivs och regisseras av den vita personen. Skådespelare med gedigen utbildning drabbas hårdast av risken av att fastna i ett fack. Då kan jag lika gärna kasta min utbildning i väggen.
För Matez Garci handlar det om hur kritiken och feedbacken ges och att den måste vara baserat på något han kan lära sig av.
– Att jag inte kunde leverera en nivå av aggression på auditionen. Till att inte kunna uttrycka en känsla av isolation kan jag förstå som skådespelare. Men att jag inte kommer passa in i arbetsgruppen på grund av min personlighet vill jag inte höra.
Matez Garci om…
... att ta sig an skådespelarbranschen och dess normer?
– En kille som jag, från förorten med invandrande föräldrar får inte vara svensk. Jag får inte ta mer plats än han som är blond och blåögd. Men jag kommer göra det ändå.
... bästa skådespelarna?
Adrien Brody. Sett de flesta av hans filmer. Spelar ingen roll om det är en film med hög budget eller en indiefilm. Han briljerar i sitt skådespeleri ändå. Han går in i sin karaktär till hundra procent.
Fares Fares, är helt klart Sveriges bästa skådespelare just nu. Bara sättet i hur han behärskar en egyptisk arabisk dialekt felfritt i filmen ”the nile hilton incident” visar på hans kunskaper. Han har pondus och är bred i sitt skådespeleri. Han kan spela vad som helst.
... favoritscen?
En scen ur serien ”Mr robot”. När huvudpersonen Elliot hamnar i samma rum med sin knarklangare, En djup monolog om hat och psykisk ohälsa.
... vilka genrer som är hans favoriter som skådespelare?
– Drama, psykologiska thrillers. Just för att jag kan attackera livets ständiga svar efter att förstå. Livet är inte alltid regnbågar och sol. I komedigenren får man möjlighet att vara lite mer varierat i sitt skådespeleri. Lite mer fria händer i att spela en rolig karaktär och att man får skratta såklart.
... bästa minnet som skådespelare?
Min första seriösa roll då jag spelade en fotbollsspelare i en miniserie, jag var runt tjugo år. Det var då jag fick svaret i att jag vill göra det här hela mitt liv.