BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Huvudkaraktären i ”Villebråd”, fru Duszejko, lever på den polska landsbygden där hennes lugna liv störs av de lokala jägarnas brutala dödande av de djur vars välbefinnande den äldre kvinnan brinner för.
Jägarnas beteende i skogen överensstämmer med deras liv som yrkes- och privatpersoner – de är makthungriga, arroganta och sadistiska.
– Jägarna är en användbar symbol för en brutal styrande kraft, och de är ofta mäktiga män. Jag ville berätta en historia om ilska och ett behov av att slåss mot det som min huvudkaraktär ser som en djup och kriminell orättvisa, säger hon.
Kallas antikristen
Snart börjar medlemmarna av jaktlaget trilla av pinn, och frågan är vem eller vad som ligger bakom dödsfallen.
Filmen, som har utsetts till årets polska Oscarsbidrag, bygger på Olga Tokarczuks roman ”Styr din plog över de dödas ben” (2010).
– Den har element av svart komedi, thriller och saga. Det är inte ett typiskt seriöst, politiskt drama men fick ett sådant mottagande av polska högermedier, säger hon.
En polsk nyhetsbyrå har gett dramat omdömet ”en antikristen film som uppmanar till ekoterrorism”. Ett tag funderade Holland på att skriva ut det på filmaffischerna.
Polen styrs i dag av nationalkonservativa partiet Lag och rättvisa som visat allt mer auktoritära drag. Förra hösten försökte man införa totalförbud mot abort, och efter inskränkningar i landets rättsapparat och mediesystem har EU varnat för att landet kanske inte kan räknas som en demokrati länge till. Den tidigare premiärministern Jaroslaw Kaczynski är Polens starke man.
– Det är praktiskt taget en enmansshow, landet hålls som gisslan av denna enda man. Varför accepterar folk det och följer en sådan här ledare? Det har hänt tidigare i mänsklighetens historia vid ett flertal tillfällen, jag tror att det är något fel i vårt DNA som får oss att avsäga oss vår frihet, att fly från den när vi ställs inför problem.
Jobbar ibland i Polen
Agnieszka Holland har fått vänja sig vid att kallas förrädare i hemlandet.
– Än så länge kan jag uttrycka mig fritt, jag jobbar fortfarande där ibland, jag kan inte säga att jag är förföljd, men människor börjar bli rädda och censurerar sig själva. Vilket är begripligt, inte minst bland människor som är beroende av regimen. I postkommunistiska länder är beroendet av staten, genom statliga pengar eller sociala och yrkesmässiga band, så stort att säkert 90 procent av befolkningen på ett eller annat sätt är beroende.
Gör serie med sin dotter
Vid sidan av långfilm har Agnieszka Holland under 2000-talet även regisserat avsnitt av kritikerrosade tv-serier som ”House of cards”, ”The killing” och ”The wire”.
Serien ”Treme”, som hon också var regissör på, är inspelad just här i New Orleans. Nu är Agnieszka Holland tillbaka i staden för att filma ”The first”, ett psykologiskt drama skapad av ”House of cards”-skaparen Beau Willimon med Sean Penn i huvudrollen.
– Den handlar om den första expeditionen till Mars. Så jag flyr från den här planeten ett tag, säger hon med ett dovt skratt.
Skulle du vilja lämna planeten på riktigt?
– Jag vet inte riktigt om jag har en astronauts karaktär och om jag skulle vilja tillbringa ett år i en liten kapsel. Men att se jorden från ett annat perspektiv skulle definitivt vara hoppingivande eftersom vi är hemskt förvirrade och vilsna här.
Du ska även jobba med den första polska Netflixserien som ska ha premiär nästa år.
– Ja, tillsammans med min dotter Kasia (Adamik), det är främst hon som kommer att regissera. Det är en thriller som utspelar sig i Polen 2004 men i ett Polen där kommunismen aldrig kollapsade och landet fortfarande är en del av det sovjetiska systemet. Det är en dystopi, något som verkar vara på modet för tillfället.