Materialen och teknikerna är många i Ingelas skapande. Det är målningar i olja och akryl och skulpturer i lera, betong och ull.
– Jag har inte bestämt mig för vilket som är mitt material och dessutom har jag just köpt in en svarv för att prova på att svarva i trä, säger Ingela Bornström.
Denna mångsidiga konstnär har många järn i elden. Förutom skapandet arbetar hon heltid som bildlärare på Kyrkbacksskolan i Kopparberg. Och där har hon nytta av sina erfarenheter från ateljén.
– Jag lät en blandklass årskurs 6–9 testa zentangle. Efter bara några minuter var det knäpptyst när samtliga elever var helt inne i sitt tecknande med de fina tuschstrecken. Nu vill jag låta eleverna fylla en hel vägg med zentangle, säger Ingela Bornström.
Att fylla arket med små fina streck som bildar mönster och figurer är som en slags meditation förklarar hon. Och just det meditativa med skapandet är något som Ingela gärna framhåller. Innan hon med egna ord ”snöade in” på zentangle var nåltovad ull ett favoritmaterial.
– Att nåltova ullen innebär att man med en nål hackar ihop ull så att den blir tovad och hård. Det tog mig tre månader att göra en liten gubbe i nåltovad ull, säger Ingela Bornström.
Nåltovningstekniken lärde hon sig för fem år sedan av Anne Larsen. Enligt Ingela är hon en av Sveriges bästa nåltovare.
– Anne Larsen gjorde en skulptur av Carl von Linné i naturlig storlek som stod i disponentparken i Grängesberg i samband med Linnés 300-årsjubileum år 2007, säger Ingela Bornström.
Nya idéer under arbetets gång
Att nåltovningen tar så lång tid har flera fördelar. Ingela jämför med att göra lerskulpturer. Leran måste fuktas under arbetet och det gäller att hålla koll på dess fukthalt under arbetet.
– Ytan kan bli antingen för hal av för mycket vätska eller också kan den spricka av för lite fukt. Det problemet har man aldrig när man nåltovar utan då hinner man med och får många idéer utan att det är för sent att ändra sig, det går bra att göra det under arbetets gång, säger Ingela Bornström.
När det gäller måleri arbetar hon i olja, akryl och i akvarell. Den sistnämnda tekniken är svårast eftersom den måste sitta med en gång till skillnad från olja som man kan måla över gång efter annan tills man blir nöjd.
– Akvarellfärgen flyter ut på ett sådant naturligt sätt över arket att det verkar som att den har ett eget liv och det gillar jag, säger Ingela Bornström.
Fullt i ateljén
Förutom konsten och lärarjobbet på heltid är hon mycket engagerad i Kulturglimtar som Ingela tog initiativ till för sex år sedan. Kulturglimtar är en kulturrunda i Ljusnarsbergs kommun med omnejd som alltid går av stapeln helgen efter midsommar. I år kan besökarna åka runt och besöka närmare 50 olika platser där mer än 100 personer delar med sig av sin skaparglädje. Ett av dessa besöksmål är Ingelas ateljé på Östra Kumlan.
– Under kulturglimtshelgen kommer jag att härbärgera sju konstnärskollegor här i ateljén så det blir fullt. Jag får väl ställa ut mina egna verk ute gården, skrattar Ingela Bornström.