BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– En av skulpturerna visar hur en fånge från Guantanamo helt isoleras från sinnesintryck från omvärlden genom stora hörselskydd, glasögon som avskärmar ögonen och med tjocka handskar över sina fängslade händer som gör att han inte kan beröra någonting. Alltsammans ingår en tortyrmetod för att bryta ner honom, säger Nicolai Nickson.
”Männen står som slavar”
Nour Allen och Amer Delatti med rötter i Syrien var på utställningens vernissage i lördags och båda blev drabbade av skulpturgruppen och ville veta mer om varför en av männen i den verkade ha solglasögon och stora hörlurar och tjocka handskar på sig och varför en annan verkade ha en huva över ansiktet och tvingades stå onaturligt framåtkrökt.
– Det är sorgligt att se. Männen står som slavar och kan inte göra något åt sitt öde, säger Amer Delatti.
Men än mer tagna blev de båda av målningen ”På gränsen” som visar hur flyktingar springer över taggtråd vid gränsen mellan Grekland och Makedonien.
– Jag känner igen bilden. Det var där som en journalist lade krokben på en av flyktingarna som kom springande över gränsen, säger Nour Allen.
– Jag fick senare veta att flyktingen som blev fälld var fotbollstränare och fick komma till Spanien och blev inbjuden till Real Madrids hemmaarena Santiago Bernabeu för att träffa laget och sin idol Christiano Ronaldo. Det var en smått overklig vändning på historien, fortsätter han.
Gömde sig i 50 timmar
Nour Allen berättade sedan för Nicolai Nickson hur han själv flytt från Grekland till Italien genom att vara gömd i över 50 timmar i en lastbil och varit rädd för upptäckt och inte kunnat äta dricka, eller göra några behov under hela tiden som gömd i lastbilen.
– Det var ett helvete, säger Nour Allen.
– Att få uppehållstillstånd i Sverige var som att få börja om livet på nytt, säger Amer Delatti.
I kontrast mot
Motiven från Ställdalen har en annan karaktär. De består av byggnader och landskap i grannskapet som Nicolai Nickson har målat i olja. En tavla visar en höstskog i klara färger med vad som synes vara ett stort stenröse i mitten.
– Stenarna är varpsten från forna tiders gruvbrytning. Jag fascineras av kontrasten mellan varpen och växtligheten. Tavlan visar också lämningar från hundratals år av mänskligt slit i gruvan som finns kvar i Ställdalen, säger Nicolai Nickson.
Han förklarar att utomhusmåleri har speciella förutsättningar eftersom han arbetar med fältstativ och palett som konstnärer har gjort i hundratals år.
– Det kräver att ljus och väder är det samma varje arbetsdag för att tavlan ska bli bra. Det brukar ta fyra till fem dagar utomhus innan jag börjar med efterarbetet inomhus i ateljén. En så regnig sommar som denna har det varit svårt att få till likadant ljus för utomhusmåleri, säger Nicolai Nickson.
Sålde verk innan utställningen
Konstutställningen på galleri Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek heter ”Bland ruiner och lupiner”, trots att inga lupiner eller ruiner syns bland de utställda verken.
– Jag hade verk med dessa båda motiv men de blev sålda innan jag han hänga dem här. Affischerna var redan tryckta så därför fick namnet ”Bland ruiner och lupiner” hänga med, säger Nicolai Nickson.