Det är 380 kvadratmeter stort och där finns allt du kan tänka dig. Koppar, stolar, blommor, tidningar, skridskor, mumier, klockor, mjölkpaket från 50-talet, uppstoppade fåglar och mycket mer. Allting sorterat i smala gångar och i imponerande god ordning. Ett paradis för den pryltokige.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi satsar på att skaffa sådant som är svårt att få tag på. På så sätt tjänar vi och våra kollegor tid, pengar och så undviker vi att slita på miljön, berättar Mari Hansson som är en av de sju rekvisitörer, scenografer, attributmakare och attributörer som driver Sakcenter. Allt började för sex år sedan. Det fanns inget offentligt, stort rekvisitaförråd så Mari Hansson och hennes kollegor visste inte vad de skulle göra av alla grejer efter filminspelningarna.
– Vi brukade ställa dem hemma hos oss själva och kalla det inredning, berättar Mari Hansson. Men i längden blev det ont om plats, och det är svårt att få filmproduktioner att betala för ens ”inredning”.
– Nu kan en hyra den rekvisita som behövs direkt från Sakcenter i stället. Praktiskt för att allt finns på samma ställe, och så behöver en inte ta hem det eller slänga det när det inte behövs längre, förklarar Mari Hansson.
Listan på produktioner de har hyrt ut saker till är lång. Monica Z, Call Girl, Gynekologen i Askim, Känn ingen sorg, En man som heter Ove...
– Nästan alla filmer som har filmats i Västsverige de senaste åren har grejer från oss, säger Mari Hansson. De som hyr av Sakcenter är både filmbolag, teatrar, eventföretag och privatpersoner. Jag frågar vad de hyr ut mest av men här är de inte helt ense.
– Lampor och textilier, säger Mari Hansson.
– Småmöbler och plastväxter, säger Erika von Weissenberg.
– Väldig specifika saker, som gamla boxhandskar, polisprylar och sjukhusutrustning, säger Liv Ulfsdóttir.
Scenografin sätter stämningen
Gänget bakom Sakcenter är personer som älskar att hitta rätt sak för rätt tillfälle.
– Publiken glömmer lätt det, men scenografin är väldigt viktig i en film, förklarar Liv Ulfsdóttir.
Detsamma gäller så klart teater.
– Varenda sak är där för att någon har tänkt till och ställt den där. Alla saker ska berätta om rummet och karaktären, de är en del av historien, fortsätter Mari Hansson som till vardags jobbar som rekvisitör på Regionteater Väst. En sådan har till uppgift att skaffa fram de saker som behövs till en teaterscen eller en filminspelning. Scenografen är ansvarig för helheten och attributören är den som är ansvarig för att scenografin ser bra ut i bild vid en filminspelning. Men om det är föremål som inte går att få tag på?
– Då tillverkar attributmakaren dem. Till exempel en lampfot i skumgummi som ska gå att slå i huvudet på någon eller en arm som börjar spruta blod, berättar Erika von Weissenberg.
Men Sakcenter är inte bara ett förråd. Det är också ett nätverk som samlar de flesta inom scenografibranschen i Göteborg, en mötesplats och ett kontaktnät.
– Vi tror inte på att konkurrera med varandra. Det är mer värt att ha kompisar, förklarar Liv Ulfsdóttir.