Sittandes i en stol omgiven av vatten och skog i en chockrosa tröja ser hon kanske inte direkt manhaftig ut, men utstrålar likväl pondus och entusiasm. Xerxes är ett vågat projekt, en opera utan vare sig statliga bidrag, donationer eller sponsorer. Malena Ernman säger att hon litar på att publiken kommer, men att projektet troligen går plus minus noll.
Även valet av plats är okonventionellt, naturskönt men ganska avsides på Artipelag i kanten till Stockholms skärgård, inte långt från Malena Ernmans sommarstuga. Scenbygget i trä böljar upp och ner i konsthallen bakom Ensemble Matheus från Frankrike.
– Platsen valde vi mycket på grund av naturen. Sedan är det intim akustik i salen också, allt når ut. Första gången jag stod på den här scenen fick jag en magisk känsla, säger hon.
Barockopera har ökat i popularitet
Xerxes är en barockopera, skriven av Händel år 1738. De senaste tjugo åren har barockopera ökat i popularitet, känd för sin lekfullhet, sitt naturliga uttryck och för att vara en bro mellan opera och teater. Xerxes är mest känd för solosången ”Ombra mai fù”, men också för den invecklade historien. Kung Xerxes i Persien är förlovad med Amastris men förälskad i Romilda, som i sin tur älskar Xerxes bror Arsamenes. Amastris klär ut sig till man för att spionera på Xerxes medan Romildas syster försöker få ihop det med Arsamenes.
– Det är en psykologiskt intressant pjäs om maktförhållanden som uppstår mellan människor. Xerxes är maktfullkomlig och att föremålet för hans passion är tillsammans med hans bror tycker han sig inte behöva bry sig om. Men Romilda är inte lika lätt att bestämma över, över kärlek rår inte makt, säger regissören Lars Rudolfsson, känd från bland annat Kristina från Duvemåla.
”Bättre än att spela kvinna”
Titelrollen Xerxes var från början en kastratroll, spelad av män som kastrerats som barn för att inte komma i målbrottet. Nu för tiden spelas den oftast av kvinnor. Förutom kända Hollywoodskådespelare har Malena Ernman inspirerats av män på höga positioner som hon själv träffat på under sin karriär. Sådana som ”sätter unga flickor på plats”, som hon uttrycker det.
– Det här är faktiskt bättre än att spela kvinna. Jag bär en muskeldräkt som väger en hel del, och har två par sockor i trosorna. Sedan så föreställer jag mig ibland att jag har dålig andedräkt. Av någon anledning har ofta mäktiga män det, antagligen för att ingen vågar säga till dem, säger hon.
Förutom Ernmans tolkning av Xerxes förekommer en till ”byxroll” i operan. Lars Rudolfsson tycker att det är intressant att jobba med kvinnor som gestaltar män på scenen.
– Det räcket inte med att ta på sig en kostym, det sitter i hela kroppen. Malena är väldigt rörelsemedveten och lite gränsöverskridande som person. Hon är bra på att använda hela sin kropp i rollen, säger han.
I rollen som Arsamenes slav Elviro syns operaveteranen Loa Falkman. Hans rollkaraktär är en så kallad solitär, den enda rakt igenom komiska roll som Händel skrev. Överhuvudtaget var komik ovanligt inom den tidiga operakonsten.
– Men Xerxes innehåller allt, kärlek, intriger och komik, säger Loa Falkman.
Inför premiären har han laddat med cykelturer, sömn och många repetitionstimmar. Den gammeldags italienskan som pjäsen framförs på kräver ”sitt jobb och sittfläsk” menar han.
– Men den gör det lätt att sjunga eftersom italienska i sig är ett melodiskt språk, det är en bra vokal produktion, säger hovsångaren med den kända barytonstämman.
Svårbestämd historia
Ett annat stort namn är sopranen Kerstin Avemo, känd från bland annat Hamlet och Julie. Nu spelar hon Romildas intriganta syster Atalanta.
– Hon försöker intrigera men misslyckas. Historien är på det hela taget svårbestämt, är det en tragedi eller komedi? Men det blir mer intressant så, mer realistiskt, säger Kerstin Avemo.
Ensemble Matheus under ledning av Jean-Christophe Spinosi är en av världens främsta barockorkestrar. Dirigenten har vunnit en rad internationella priser och orkestern turnerar världen över.
– Men nu har jag alltså lurat dem till Sverige under årets mörkaste månader, säger Malena Ernman om rekryteringen.
Operan hade premiär två dagar innan riksdagsvalet. Malena Ernman har tidigare tydligt tagit ställning mot Sverigedemokraterna och är uttalad feminist. Att premiären ligger så nära valet tycker hon är ganska skönt.
– Då kan jag fokusera på det och slipper slita mitt hår alltför mycket. Det politiska läget just nu är en mardröm, säger mezzosopranen som tidigare har kallat Sverigedemokraterna för ”en del av en neofascistisk rörelse”.