– Vi vill använda styrkorna som musikalformen har för att berätta en viktig historia som berör. Musikaler behöver inte vara glättiga, säger manusförfattare Erik Norberg.
Tysklands bästa boxare
Boxaren är en verklighetsbaserad berättelse om Johan Trollman, Tysklands bästa boxare under 30-talet. Med sin snabbfotade och dansanta stil, något som tidigare inte har skådats, vann han match efter match och blev snabbt en publikfavorit. Det fanns bara ett problem. Han var rom.
– Det framväxande Nazisttysklands ideal om den vite mannens oövervinnerlighet gick helt på tvärs med att någon med annan härkomst gick och blev mästare, förklarar Erik Norberg.
Kravet från nationalsocialisterna var tydligt, Trollman måste förlora sina matcher. När han vägrade ställdes han inför två val, att bli fånge i arbetsläger eller att sterilisera sig och gå fri. Under samma period placerades ”sinnesslöa och imbecilla” kvinnor på Västra Marks sjukhus i Örebro. Även de fick valet, om de steriliserade sig fick de leva fria. Det är genom dessa kvinnors ögon som Johan Trollmans livsöde rullas upp.
– Det här sättet att förhålla sig till människor pågick inte bara i Tyskland utan det pågick här, i vår stad. Vi har själva sysslat med samma typ av övergrepp och hänvisat till rashygien, säger Erik Norberg.
Ackompanjerande av en sjumannaorkester rör sig elva skådespelare på scen. De skiftar mellan att vara ömmande älskare och kallsinniga nazister – mellan att dansa tango, slåss, fnittra och ursinnesskrika.
”Något annat än Grease”
Huvudrollerna spelas av Sasha Becker och Mattias Lech. Sasha säger att meningsfulla musikaler blir allt vanligare, något hon välkomnar.
– Jag att tror publiken såväl som utövarna längtar efter något annat än Grease. Att man vågar ta i allvarliga ämnen och också ta musiken på allvar på ett annat sätt.
För Mattias är det karriärens första musikalroll.
– Jag kämpar lite med genansen över att plötsligt brista ut i sång, skrattar han.
Även om Boxaren behandlar ett tungt ämne säger huvudrollsinnehavarna att berättelsen trots allt inte är nattsvart.
– Den är charmigt paketerad. Och även om det går åt helvete redan från föreställningens början så är Trollmans motstånd inspirerande, att han vägrar ge med sig, säger Mattias Lech.
Mer aktuellt ämne än någonsin
Manusförfattaren Erik Norberg poängterar att pjäsens ämne är mer aktuellt än någonsin. Han jämför de nattliga SA-vakterna i Nazisttyskland med de medborgargarden som i dag tar lagen i egna händer, genom att till exempel bränna ner asylboenden.
– Då liksom nu demoniserar vi främlingar, de ses som ett hot som till varje pris måste stängas ute från det övriga samhället. Det som skedde på 30-talet är hårresande aktuellt i dag, säger han och fortsätter:
– Jag hoppas publiken blir medvetna om att de är vittnen i sin egen tid, precis som Johan Trollman var vittne till nazismens framfart eller kvinnorna på Västra Mark var vittnen till övergreppen gentemot dem. Vi vill belysa att vi har ett personligt ansvar i dag för att se och tala om det som sker, och inte bara stuva undan det någonstans i bakhuvudet.