BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Pjäsens huvudperson Argan är rik och anlitar olika doktorer som med hot och fjäsk håller honom kvar i villfarelsen att han är dödligt sjuk. Molière hade sett på nära håll hur doktorer med sina ”kurer” hade haft ihjäl folk. På 1600-talet var det lavemang och åderlåtning som var receptet för bot av alla sjukdomar, ju mer dess bättre, och det är sådana läkare som Molière förlöjligar i pjäsen, säger Amanda Klasa Fornhammar, konstnärlig ledare.
Stora gester och lekfulla kläder
Molièreensemblen har funnits i 20 år och Amanda Klasa Fornhammar har varit med från första början. Hon förklarar att spelstilen commedia dell’arte med stora gester och lekfulla kläder, som har sitt ursprung från medeltida turnerande teatersällskap, lämpar sig för deras spelstil.
– Vi spelar med stora gester och lekfulla kläder, enkel scenografi och direktspel mot publiken. Inne i de stora gesterna ryms det lilla livet. Den inbillade sjuke är en fysisk komedi, men inte trams. Skådespelarna agerar med hjärta och allvar, säger Amanda Klasa Fornhammar.
– Skrattet är viktigt. Molière menade att ”det är komedins uppgift att med skrattets hjälp och makt förändra människorna”. Det är en uppgift vi tar oss an med hull och hår, säger Sara Hedman.
Det är något av Molières signum, att genom komedi ta upp allvarliga ämnen. I pjäsen Tartuffe går han så hårt åt det religiösa hyckleriet att kyrkan lyckades förbjuda den. Hans fiendskap med kyrkan gjorde också att han inte begravdes i vigd jord vid sin död 1673. I Den inbillade sjuke gycklar Molière inte enbart med charlataner inom läkarkåren utan pjäsen handlar också om tvångsgifte eftersom Argan vill gifta bort sin dotter med en läkare mot hennes vilja.
– Men i vanlig ordning ställer någon ur det enkla folket, i det här fallet kammarjungfrun Toinette, allt till rätta så att förnuftet segrar över dumheten och pjäsen slutar lyckligt. ”Det är trots allt en fröjd att leva” är ett annat berömt citat av Molière, säger Sara Hedman.
Lindesbergs tur på torsdag
Molièreensemblen turnerar med pjäsen och på torsdag är det Lindesbergs tur när den spelas på Folkets hus scen klockan 18.00. Pjäsen är 2 timmar och 40 minuter lång inklusive paus, med andra ord en helaftonsföreställning där publiken får stifta bekantskap med en av världsdramatikens stora och med skådespelarna klädda i tidstypiska barockkläder från slutet av 1600-talet.
– Vi har små resurser och våra scenkläder, som är gjorda av kostymörerna Anna Komarec och Karin Lundberg, är sydda av bland annat gardintyg och fynd från Blocket. Fast två riktiga teaterklänningar till föreställningen har vi fått låna från Dramatens kostymförråd, säger Amanda Klasa Fornhammar.
– Trots att kostymerna är från en annan tid så är karaktärerna som bär dem eviga. Och det är en väldigt rolig pjäs som vi spelar i Lindesberg, säger Sara Hedman.