BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Jag träffar skådespelarna tillsammans med David Simon och medförfattaren George Pelecanos på HBO:s New York-kontor.
– Det handlar om arbete, kapital och oupptäckta marknader. Det här är ett ögonblick när något som inte var en legitim produkt och existerade i ”en brun papperspåse” plötsligt blir en helt egen industri. Varufieringen av kvinnokroppar är i dag en miljardindustri. En som har överlevt Times Square, säger David Simon.
Många explicita sexscener
Vi sitter bara ett stenkast bort från Times Square, som i dag mer liknar ett överkommersialiserat Disneyland. Nostalgin kring 70-talets ”mean streets” lever fortfarande, inte bara på grund av hur farligt det var, menar George Pelecanos.
– Det var farligt och många människor råkade illa ut, men när det gäller födelsen av pornografi går det inte att komma ifrån att det var roligt också. En ung man och en ung kvinna kunde bo ihop och säga ”vi röker ett par jointar och knullar framför en kamera”, som ett äventyr. Det var innan folk på började bli skadade av det på riktigt.
Maggie Gyllenhaal spelar den prostituerade Candy, som till skillnad från de andra kvinnorna på gatan vägrar att jobba för en hallick. Hennes karaktär utsätts för grov förnedring och våld, och Maggie Gyllenhaal gör många explicita sexscener. Något hon menar var nödvändigt för att visa sanningen om vad som hände, så att vi kan diskutera det i dag.
– Sex på film och tv kan vara ett sätt att uttrycka det som inte kan artikuleras. Mina tidigare erfarenheter av sex på film har varit att skildra två människor med en komplicerad relation. Det finns sådana scener med Candy, men också många scener av ”transaktionellt sex” som jag tyckte var mycket mindre intressanta att göra, men det är en del av själva berättelsen.
Maggie Gyllenhaal var själv väldigt delaktig i vad som visades, och hade exempelvis en diskussion med en regissör om en sexscen efter en normal dejt där en orgasm först klipptes bort.
– Jag sa ”Du kanske klippte bort orgasmen för att du tror att du skyddar mig men orgasmen är vad som gör scenen feministisk, så snälla sätt tillbaka den”, säger Maggie Gyllenhaal och skrattar.
”Förstår att det är arbete”
På frågan om hur man gör en serie om porrbranschen utan att fastna i ett objektifierande bildspråk säger George Pelecanos att det var något han och de andra manusförfattarna diskuterade från start.
– Vi filmar ju inte porr, vi filmar hur man filmar porr. Ljuset är osmickrande, folk sitter runt omkring och är uttråkade. Jag tror att effekten det får är att man förstår att det är arbete, säger George Pelecanos.
Nära gå in i väggen
Renässansmannen James Franco spelar två roller, tvillingbröderna Vinnie och Frankie Martino, som äger en bar som är en front för diverse maffiaverksamhet.
James Franco står även med som producent för ”The Deuce” och regisserar två avsnitt (det där de två tvillingbröderna syns mest tillsammans).
I samma veva spelade han in ”The Disaster artist” – en metaproduktion om ”världens sämsta film”, ökända ”The Room” – och undervisade i film i New York. James Francos arbetstempo har alltid varit högt men den här gången gick han nästan in i väggen.
– Inte på grund av ”The Deuce”, men för att jag kände att jag inte kunde gå igenom livet utan att fylla varje minut med någonting. Det kanske funkade de första 20 åren av min karriär, men jag förstod till slut att jag inte får tillbaka lika mycket som jag producerar, säger James Franco.
Exponerar utnyttjandet
För några år sedan producerade James Franco en dokumentär om porrsajten Kink.com, och berättar att han blev väldigt positivt överraskad över hur attityden och maktdynamiken kunde vara så annorlunda bakom kameran jämfört med vad som filmades.
Har din attityd till porr blivit annorlunda efter den här serien?
– Min kritik av porrbranschen i dag är inte moralistisk utan bygger på att den fortfarande är så oreglerad. Det är som David Simon sagt: ”fackförening, fackförening, fackförening”. Det är fortfarande så lätt att människor blir utnyttjade, särskilt kvinnor, vilket jag tycker att ”The Deuce” exponerar och kritiserar.
”En våg av misogyni”
David Simon menar att det i dag finns en ny typ av ”sexuell ilska” som har validerats av de senaste 50 årens normalisering av pornografi. Något som blev tydligt efter senaste valutgången med Donald Trump.
– Vi argumenterar inte för något slags viktoriansk låtsas-puritanism som vi inte har, och aldrig har haft – det är en annan del av amerikansk kultur där vi bullshittar oss själva – men om vi bara tänker på samhällets anständighet finns det i dag en våg av misogyni som kvinnor måste vada igenom, säger David Simon.