”Holy spider” är en läskigt relevant slasher-noir baserad på verkliga händelser av Ali Abbasi. En orädd regissör som nått toppen av sin konstnärliga förmåga, skriver Kristoffer Viita.
Seriemördaren Saeed Hanaei dödade 16 kvinnor i den heliga staden Mashhad mellan 2000 och 2001. En tid då den dansk-svensk-iranske regissören Ali Abbasi själv studerade i Teheran.
Morden inspirerade sedan hängivna fans som menade att ”Spindelmördaren” bara gjorde Guds arbete som rensade gatorna från synd genom att mörda sexarbetare.
Saeed Hanaei (briljant otäckt porträtterad av Mehdi Bajestani) är inget ansiktslöst monster utan en medelålders man med fru och tre barn, bitter över att ha misslyckats bli martyr under Iran-Irak-kriget.
Han ser sig som en förlängning av regeringens religiösa misogyni, och använder groteskt nog också en huvudduk för att strypa sina offer till döds.
Ali Abbasi jobbar med flera lager av paranoia. Greppet att avmaskera Hanaei som en ”normal man” tidigt i filmen gör den hotfulla atmosfären mer påtaglig. Den stegras ännu mer då Hanaei får hängivna fans som hyllar hans dåd. Delar av rättssystemet verkar sluta upp bakom honom och risken finns att han kan undvika rättvisan även om han åker fast.
Ali Abbasi har sagt att han ville göra en film om ett ”seriemördarsamhälle” hellre än en enkel seriemördarfilm. Han har utan tvekan lyckats.
Filmens stora stjärna är Zahra Amir Ebrahimi som rättmätigt vann skådespelarpriset i Cannes för sin roll som journalisten Rahimi, den enda person som verkar bry sig om Mashhads sexarbetare. Hon är mördaren på spåren, samtidigt som hon motarbetas av ett samhälle där kvinnor behandlas som boskap. Snart tvingas Rahimi ta stora risker för en chans att avslöja mördaren. Konsten reflekterar verkligheten på mer än ett sätt, då skådespelaren Zahra Amir Ebrahimi var tvungen att fly från Iran på grund av en video med sexuellt innehåll, ett ”brott” som skulle gett henne fängelse och hundra piskrapp.
”Holy spider” är obehagligt relevant på många plan. Både på provokativ symbolnivå och som en djupare inblick i det religiösa kvinnoförtryck som genomsyrar många delar av Irans samhälle. En mörk pusselbit för att förstå de våldsamma protester som utbröt i september 2022 då 22-åriga Mahsa Amini dog i den så kallade moralpolisens förvar efter att ha påståtts burit sin hijab felaktigt.
Trots sitt allvarliga ämne är inte ”Holy spider” hyperrealism, och filmens inslag från både film noir och slasher gör att ämnet får en ännu mer slagkraftig effekt. Ali Abbasis passion för berättelsen lyser igenom och verkar ha bidragit till att regissören nått toppen av sin konstnärliga förmåga.
”Holy spider” har anklagats för hädelse av Irans kulturministerium, vi ska skatta oss lyckliga som får chansen att se den.