När Dagens ETC får prata med Lo Pettersson-Lundgren är han precis i färd med att färdigställa en tårta som ska serveras på invigningen av konstutställningen.
– Vi har gjort en abstrakt tårta, som är hejvilt pyntad med gelé och godishalsband utan snöre i. Den föreställer ingenting, säger han.
Ska hålla tal
Under invigningen kommer han även att hålla invigningstal, något han ”inte alls är nervös för”. Därefter ska han tillsammans med nio barn i samma ålder hålla Konstmuseet The Abstraction på Lilith performance studio i Malmö öppen på helgerna fram till 14 september.
– Det kommer att fungera ungefär som ett vanligt konstmuseum. Vi kommer att ta hand om caféet, inträdeskassan, vakta tavlorna och göra guidade visningar. Det känns ganska lugnt för vi har Securitaslarm och så sitter Elin och Petter (ansvariga för Lilith performance studio) på övervåningen om vi skulle behöva hjälp, säger Lo.
Initiativet till att låta barnen driva ett eget konstmuseum kommer från den brasilianska konstnären Laura Lima. I sina verk låter hon andra människor vara huvudpersonerna. Denna gång är huvudrollsinnehavarna Lo och hans medarbetare. Med verket – The Abstraction – vill hon undersöka vad som händer när vuxenvärlden släpper sitt tolkningsföreträde över konsten till barn.
En röd och en blå vägg
Utställningen som barnen vaktar och guidar består av en samling abstrakta verk inlånade från Malmös och Ystads konstmuseer. Valet av verk har Lo stått för.
– Jag har utgått från fem kategorier och delat in verken efter dessa.
Han berättar att det dels finns en blå vägg och en röd vägg, dels en med geometriska figurer och synvillor. Sedan har han en vägg som han kallar ”övrigt” och en som heter Bertil och Birgitta-väggen.
– Där hänger verk av Bertil Herlow Svensson och Birgitta Westberg. Jag har satt samman deras konst eftersom jag tycker verken liknar varandra och för att deras namn passar så bra ihop.
Det svåraste med arbetet som museichef har varit att välja ut sina medarbetare, säger Lo. Han har samlat in personliga brev från en mängd barn och hållit i auditions.
– Det var så många av personerna som kom som var bra. Det var en utmaning att välja vilka som skulle få vara med.
Tror du att det finns en skillnad i hur vuxna och barn ser på konst?
– Jag tror att barn är mer kritiska än vuxna. Många i min klass tycker liksom att konst är konst och att all konst är tråkig. Det tycker inte jag den är och jag gillar den konsten jag har valt ut till utställningen. Det gör mina medarbetare också, säger Lo.