Det gränsar till konst. Olivia Kissper skapar videos som ger människor en märklig, tillfredsställande sensation genom hörlurarna. Hon viskar i mikrofonen, knackar med naglarna mot en plastskål och smackar ljudligt medan hon äter.
Det kan tyckas egendomligt. Men det är också extremt framgångsrikt. Kissper är en av många som numera livnär sig på fenomenet, som för miljontals människor är så behagligt att det kallats för en orgasm för hjärnan. Det heter ASMR, autonomous sensory meridian respons, och är lågintensiva ljud i kombination med skarpa närbilder som gör att många upplever en direkt fysisk sensation, ett pirr som sprider sig från huvudet längs skalpen och ut i resten av kroppen.
Slime lockar miljoner tittare
ASMR verkar också avstressande och många använder ljuden som hjälp mot sömnsvårigheter. Alla får inte samma sensation och olika människor tycks mottagliga för olika typer av ljud. De senaste åren har rörelsen vuxit med allt fler specifika undergenres – som svenske ASMR-artisten Jay som ritar kartor samtidigt som han viskar ortsnamnen i mikrofonen.
Idag finns över 20 miljoner videoklipp taggade som ASMR på Youtube och flera av dem har miljontals visningar. Även stora företag har börjat inse potentialen och såväl Ikea som McDonald’s har producerat ASMR-filmer för att marknadsföra sina produkter.
Det finns också en växande kategori filmer på nätet som fokuserar mer på den visuella stimulansen snarare än den audiella, så som glödheta knivar som skär igenom tvålar, studsbollar och coca cola-flaskor, eller högtryckspressar som långsamt krossar alltifrån meloner till badankor. 22-åriga Nicolette Waltzer arbetade tidigare som servitris men har nu tre miljoner följare på Instagram och ett dussintal anställda som hjälper henne att tillverka slime, som hon omsorgsfullt masserar, formar och omformar med händerna.
Öppnar Kinderägg
Trenden har det senaste året börjat rikta sig även till små barn, som är en stadigt växande publik på Youtube. De senaste virala succéerna är korta filmer som visar när olika Kinderägg öppnas och leksakerna visas upp. Vissa klipp har på kort tid blivit bland de mest sedda på Youtube någonsin med över en miljard visningar. Flera av filmerna kommer dock antingen direkt från leksaksföretag eller är sponsrade av dem, vilket väckt kritik bland dem som menar att det är oetiskt att marknadsföra leksaker med hjälp av reklam som i sig är stimulerande.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.