– För oss har det inte märkts av. Textival har alltid profilerat sig som utanför mittfåran och jobbar med det mer specifika. Vi försöker att vara både lättillgängliga och breda, men även ha mer specifika program och leverera kvalitet på ett bra sätt. Jag tror inte Textival klassas som så särskilt svårtillgängligt eller elitistiskt på det sättet. Vi jobbar snarare mot det, säger Therese Ytter, projektledare på både Textival och dess olika kringarrangemang.
För den som är obekant med Litteraturfestivalen och Textival som arrangerar, så är de en ideell, litterär förening som startade 2007.
– Vi arrangerar olika litterära evenemang, både här i Göteborg, i Borås och i Herrljunga. Vi arrangerar bland annat programserier, som vi gjorde här på Göteborgs litteraturhus nu senast. Den hette När våra läppar talar tillsammans, berättar Therese Ytter.
Tanken från början, när föreningen startades, var att få till en alternativ bokmässa. Men efterhand så växte programmet och gjordes om till en litteraturfestival. Dock så finns mässdelen med olika förlag fortfarande kvar och är nu en del av av festivalhelgens utbud.
– Så vi har både litteraturfestivalen med program och sedan har vi textmässa samt ett program för barnen, Barnens festival. Vi har även vandring ute i Herrljunga och ett program i Borås. Så det är väldigt många delar som kopplas samman.
Therese Ytter är anställd på projektbasis ihop med Stina Nils och det är de båda som sköter det mesta kring festivalen. Genom åren har det varit många olika personer engagerade.
Inget Bokmässealternativ
Textival har lämnat idén om att vara ett alternativ till Bokmässan sedan länge. De var inte med på något av de alternativa mässorna i fjol, annat än som besökare.
– Det händer väldigt mycket just då ändå, så vi känner att vi lägger vårt krut på andra dagar istället, då det också behövs. Det finns ingen anledning att tävla om just det utrymmet, menar Therese Ytter.
”Get your text together” är rubriken, eller temat, på årets festival. Orden har, såklart, flera betydelser. Dels kan man se det som en DIY (do it yourself)-grej. En uppmaning att ta tag i att skriva sin egen text.
– Men även i större bemärkelse handlar det om att författaren till en text inte är ensam om den. Den är ju skriven av någon, men den står även i relation till en historia och till mottagare som tolkar den. Texten har många lager, och det är väl det som är grundtanken, menar Therese Ytter.
Den idén är sprungen ur konstnären Kajsa Dahlbergs verk ”Ett eget rum/Tusen bibliotek” från 2006. Dahlberg lånade och gick igenom samtliga upplagor av Virginia Woolfs essä ”Ett eget rum” som varit tillgängliga på svenska bibliotek. Ur dem plockade hon alla understrykningar och marginalanteckningar som läsare gjort i böckerna. De direkta gensvaren till en enskild text skapade på så vis ett nytt verk.
– Vi har inspirerats av det, och det är roligt för hon kommer ju hit med, vilket är superspännande. Jag har tänkt på det verket länge. Förra festivalen så arbetade vi med Ett eget rum-texter, och då fanns det också med i baktankarna.
Kring ett 40-tal medverkande dyker upp på Litteraturfestivalen, som har Litteraturhuset och Kulturhuset Oceanen som huvudsakliga träffpunkter.
– Det är ju två delar av programmet. Å ena sidan har vi den delen som vi har satt själva och de författare som vi bjudit in. Men sedan har vi även textmässan där förlagen också får chans att presentera ett program i samarbete med oss.
Kring 30 förlag medverkar på mässdelen av festivalen.