Sveriges första och hittills enda livebokklubb, Bushwick Book Club, har arrangerats i Malmö sedan 2012. Tanken är att varje klubb utgår från en bok och att medverkande artister framför nyskriven musik med inspiration från denna.
Sedan starten har man avhandlat böcker som Agnes Cecilia, Naiv. Super och nu senast Valerie Solanas SCUM-manifestet. Till hösten väntar klassiker som Frankenstein och Slutstation Brooklyn.
– Vi väljer böcker som vi tycker är bra och försöker att hitta olika musikaliska genrer som vi tror kan tillföra något. Det handlar inte om att hitta artister som älskar boken, då hade vi gjort helt andra val, utan snarare om att tro på att boken är så bra att den tål att man inspireras av den på olika sätt, säger Malmöförläggaren Kristian Carlsson, som arrangerar klubben tillsammans med musikern Thomas Teller.
De båda har just kommit hem från New York, där de har genomfört två Bushwick Book Club tillsammans med musikern Susan Hwang. Det var hon som 2009 startade originalklubben i Brooklynstadsdelen Bushwick. När Kristian och Thomas något år därefter hörde talas om den tog de kontakt med Hwang och tillsammans startade de en svensk filial. Malmös första Bushwick Book Club hölls under Malmöfestivalen 2012.
– Vi kände direkt att det var ett koncept som passade oss. Vi gillar blandningen av genrer och det ger oss möjlighet att utvecklas på scenen som musiker och författare, säger Kristian Carlsson.
Sedan starten har de hunnit med nio böcker i Malmö och sex i Helsingborg, där klubben arrangeras sedan 2013.
Får folk att reflektera och öppna sig
Efter flera förfrågningar om att arrangera den även på andra håll i Skåne, startar under hösten Bushwick Pocket.
– Det är en livebokklubb i lite mindre format som vi kan arrangera nästan var som helst. Ibland är det bara jag och Thomas, andra gånger tar vi med någon artist.
Först ut är biblioteket i Svedala den 5 november, men fler städer och datum är på gång.
Under Bushwick-kvällarna framför Kristian en monolog med utgångspunkt i kvällens bok. I början av november släpper han en dubbel-cd med sina monologer hittills och ett urval av musiken som har spelats.
– Det var väldigt roligt att lyssna igenom de här kvällarna igen i arbetet med skivorna. Jag kan bli väldigt rörd när jag hör artisterna berätta om sin relation till böckerna. Då känner jag att det vi gör med Bushwick är något bra, att det får folk att reflektera och öppna sig.
”Kul sätt att hitta litteratur”
Bushwick Book Club är bara en del i Kristian Carlssons litterära arbete. Sedan han 2009 startade sitt första förlag, Smockadoll, har han hunnit ge ut närmare 50 titlar på sina i dag fyra olika förlag. De flesta är översättningar av poeter och författare som bor i Sverige men skriver på andra språk än svenska. Smockadoll är i dag det svenska förlag som har gett ut flest fristadsförfattare.
– Det är ett kul sätt att hitta intressant litteratur som man inte kände till innan. Det finns massor av författare här som har gett ut flera böcker i sina hemländer men som inte lyckas ta sig in på den svenska bokmarknaden för att de inte har någon bok på svenska att visa upp. Ett sätt att motverka det är helt enkelt att ge ut dem.
Kristian är dessutom själv författare med ett 20-tal utgivna verk bakom sig, främst poesi men även prosa, barnböcker och översättningar. I dag finns inte så mycket tid till det egna skrivandet som han skulle önska.
– Därför är det roligt med Bushwickmonologerna. Det har varit spännande att skriva ett annat slags texter, att skriva publiktillvänt snarare än konceptuell poesi.