BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Jag hade studerat teaterkunskap i Köpenhamn och flyttade tillbaka till Göteborg 1995. Och då hade jag den här pjäsen som jag ville sätta upp. Cinnober startades av mig och folk från teater Pugilist, säger Cinnobers grundare och en av de konstnärliga ledarna, Svante Aulis Löwenberg.
Klass mot klass hade tidigare bara spelats en gång, av högskoleelever, och Cinnobers signum blev redan från starten att sprida dramatik som annars inte syns så ofta. Mestadels sker detta via att de lyfter fram internationella dramatiker som tidigare inte har översatts eller spelats i Sverige.
– Det finns så mycket som är omtalat ute i Europa men som knappt någon har hört talas om här. Så vi försöker introducera och få pjäserna översatta. Ofta gör vi det själva, men beroende på språk så görs det ibland på kontrakt.
Ingen fast ensemble
Svante Aulis Löwenberg har själv översatt omkring 15 manus under åren. Flera av dem har sedan spelats även på andra teatrar då de har gjorts tillgängliga. Han och Anna Forsell är i dag de som driver Cinnober. De är mer av en produktionsgrupp och har ingen fast ensemble av skådespelare. Både dem och tekniker hyrs in för produktionerna och både Svante och Anna regisserar och producerar. Anna är dessutom skådespelare. Men visst kan det bli lite huggsexa om vem som ska få göra vad.
– Det är en maktkamp. Men han vinner oftast, säger Anna med viss glimt i ögat.
– Men det är lite ovanligt att vi inte har fasta skådespelare och att vi har den här lokalen trots att vi bara gör en större produktion själva per år, fortsätter hon.
Ger dansen utrymme
Redan 1997 så bestämde sig Cinnober för att spela med professionella skådespelare, och de avlönas alltid först i produktionerna.
– Det som kan vara svårast med lite kändare skådespelare är att få till rep- och speltider, säger Svante.
Förutom den egna produktionen, som snittar på en per år, så hyr Cinnober ut sina lokaler till andra aktörer och har även en del samproduktioner och dramainstallationer.
– Vi försöker att mest hyra ut till repetitioner och till dansföreställningar. Vi vill att det som uppförs här ska passa in i vår profil, då det blir en del av vårt program, säger Anna.
– Danskonsten har väldigt lite utrymme i Göteborg jämfört med teatern. Den saknar en egen scen så där kan vi vara med och bidra, fortsätter Svante.
Internationell scenkonst
2017 års stora egna produktion blir Bränningar av Maria Milisavljevic, en prisad, ung tysk dramatiker. Svante har översatt pjäsen som Anna först fick nys om via utskick från hennes förlag. De letar för närvarande rätt skådespelare, men har ändå redan haft en läsning med tillfälliga andra skådespelare.
När ETC Göteborg hälsar på så har Cinnober precis firat sin 20-årsdag. Den tredje styrelsemedlemmen, tonsättaren Tony Blomdahl, öppnade med en ljudinstallation, och sedan följde bland annat musikteaterduett, spökdans och noise-orgel samt så klart fest. 2017 blir förutom Bränningar ett stort år då de precis har sjösatt projektet Nordic Pilot. Det är ett scenkonstprogram skapat för Västsverige 2017–2019.
– Det är ett pilotprojekt där vi satsar på internationell scenkonst. Jag, i egenskap av kurator, har valt ut tre dansföreställningar som jag har bjudit hit, säger Svante.