Det är inte första gången som en reklamkampanj får kritik av politiska skäl. Dagens ETC listar här några andra kända exempel.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
1. Träningslopp med nazivibbar
Vad? "Superior Race" var namnet på det tävlingslopp genom en hinderbana som anordnades i Stockholm förra året. Namnet, som bokstavligt talat betyder "överlägsen ras", fick många att dra obehagliga kopplingar.
Vad hände? Efter omfattande kritik valde arrangörerna att döpa om loppet till Superior OCR.
Bildkälla: Greenpeace
2. Vattenfalls brunkolsreklam
Vad? För två år sedan försökte den svenska energijätten Vattenfall, som fått kraftig kritik för sina kolkraftverk i Tyskland, att lyfta fram brunkolets "positiva" kraft.
Reklamen gick ut i Tyskland, bland annat med budskapet "Vad är viktigt? Vår framtid! Lösningen är: brunkol". Bolaget ville rikta ljuset mot att kolkraften är viktig för regionen Lausitz i de östra delarna av landet.
Vad hände? Kampanjen utlöste motsatta reaktioner, och till slut drog Vattenfall tillbaka reklamen.
Bildkälla: Faksimil
3. Taxibolaget anspelade på våldtäkt i annons
Vad? Reaktionerna lät inte vänta på sig när företaget Taxijakt annonserade i Norrköpings-Magazinet för ett par år sedan. Budskapet i annonsen löd "Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel …"
Vad hände? Såväl osmakligt som könsdiskriminerande, ansåg många. Och Reklamombudsmannen höll med.
Bildkälla: Ikea handout/TT
4. Kvinnor försvunna ur Ikeakatalogen i Saudiarabien
Vad? Under 2012 stormade det rejält kring den svenska möbeljätten Ikea, sedan det upptäckts att kvinnor hade retuscherats bort fråm bilderna i Ikeakatalogen i Saudiarabien.
Vad hände? Företaget gick sedermera ut med en ursäkt.
Bild: Privat
5. Tveksamt skryt från Skånetrafiken
Vad? I Skånetrafikens senaste kampanj stoltserar kollektivtrafikbolaget med att de anställda har hög utbildning. "En av våra bussförare är arkitekt", lyder en av de kritiserade kampanjbilderna.
Ett tecken på klassförakt, menar en debattör. Men Skånetrafiken vidhåller att syftet med kampanjen är att visa att deras förare har "gjort ett aktivt val för att bli bussförare".
Vad hände? I slutet av oktober meddelade bolaget att man förlänger kampanjen.