Lista: 8 värsta övertrampen från svenska influencers
Bild: Montage
Dagens ETC
Efter att influencern Margaux Dietz gjort content av en utslagen man stormar det åter kring yrket mänsklig reklampelare. Kristin McMillen listar de värsta skandalerna.
• Dödshotade barnflicka
• Sålde sexkläder till barn
• Delade ut flygblad för Nationalsocialistisk front
1. Margaux Dietz gör ”content” av utslagen man i trapphuset
När influencern Margaux Dietz hittade en utslagen man utanför sin dörr valde hon inte att ringa 112. Istället filmade hon mannen, skrattade och lät sin son peta på honom. Hon ringde även sin PT för att be om råd. Skandalen som briserade förra veckan har fått flera företag att kapa sina samarbeten med Margaux Dietz. Influencerns bolag omsatte förra året 11,9 miljoner kronor med ett resultat på 3,6 miljoner kronor.
2. Kissie delar ut flygblad för Nationalsocialistisk front
2011 publicerade Nyheter24 en video där Alexandra ”Kissie” Nilsson, spred nazistisk propaganda tillsammans med sin bror. Bloggaren valde då att hota Nöjeschefen, Pascal Engman, som hon kallade ”bög”. Enligt Alexandra Nilsson hade videon spelats in för att ge fler läsare till lillebroderns blogg. I ett öppet brev tog Alexandra Nilsson senare avstånd från ”alla rasistiska och nazistiska åsikter.”
3. Petra Tungården kränger farliga bantningspiller
”Gråtit, näsblod, skakanfall. Känns som att jag har borderline 2.0. Stressattacker, kan inte andas.” Så skrev influencern Petra Tungården på sin blogg 2012 när hon hårdbantade med piller innehållande synefrin – en substans som både kan leda till hjärtsvikt och till allvarlig sjukdom. Hälsoriskerna hindrade henne dock inte från att langa länkar till fabrikören och tipsa sina följare om att köpa preparatet. Idag är Tungården vd för modemärket Adoore som 2021 omsatte nära 39 miljoner kronor.
4. Linnea Claeson tigger ”Let’s dance”-röster med Hedi Fried
Med sina snärtiga comebacks till sexister blev regnbågsamazonen Linnea Claeson både influencer och kolumnist på Aftonbladet 2017. Sedan kom backlashen. Bland annat anklagades Claeson för att ha plagierat texter till krönikor. Ett annat utropstecken kom 2019. Då uppmanade influencern sina följare att rösta på henne i ”Let’s dance”. Dansen var nämligen tillägnad förintelseöverlevaren Hedi Fried. Sälj grej med Auschwitz-tjej!
5. Amanda Schulman tipsar fattiga att köpa på kredit
Sommaren 2019 fick Amanda Schulmans följare veta att hon köpt en ny utesoffa – på avbetalning. Därefter tipsade hon om kreditföretaget Anyfin som också sponsrat inlägget. Samarbetet väckte stor kritik för att locka människor i skuldfällor. Och var det verkligen sant att Amanda Schulman själv handlat på avbetalning? Calle Schulman, Isabella Löwengrip, Carolina Gynning och Ida Warg är andra kändisar som gjort reklam för olika typer av kredit- och lånetjänster.
6. Pontus Rasmusson säljer peddo-kläder
Barnidolen Pontus Rasmusson har sålt tröjor med tryck som ”I wanna break your bed – not your heart” och stringtrosor med texten ”Team Pontus”. Han har också ofta anspelat på sex i sina inlägg på sociala medier (”Vill du rida tillsammans?”). När Youtubern och hans föräldrar granskades i SvD:s podcast ”Blenda” framkom även att Pontus Rasmusson lurat barn att ringa dyra betalnummer. Vissa fick telefonräkningar på 10 000 kronor – utan att ha kommit fram till sin idol. Granskningen ledde till att Pontus Rasmussons konto på Youtube stängdes ner.
7. Katrin Zytomierska dödshotar barnflicka
Att klä ut sönerna, 9 och 12 år, till ”horor” tyckte ex-paret Katrin Zytomierska och Bingo Rimér var en bra idé i höstas under en maskerad med temat ”pimps and hoes”. 2011 gick Zytomierska ännu längre, och dödshotade sin barnflicka. Detta efter att den polska kvinnan rymt från hemmet. ”Wanted – dead or alive” skrev influencern på sin blogg över en bild på den anlitade barnflickan. För dödshotet polisanmäldes Zytomierska, som själv tyckte att ”det var en kul bild”.
8. Jon Olsson bränner 1 000 liter diesel – hamnar i sjönöd
Det skulle bara bli en härlig, ”snabb lunchtur” från Sandhamn till Gotland, men skidåkaren och influencern Jon Olssons enorma vrålåk fullkomligt slukade bränsle. Efter tre timmar hade 1 000 liter diesel gått åt – och med soppatorsken kom sjönöd. Det blev Sjöräddningen i Visby som fick rycka ut med 300 liter bränsle åt influencern och hans vänner som drev omkring till havs. Till Visby kom de först till kvällen.