– Kören består av närmare 50 personer, både amatörer och semiprofessionella. De flesta är från Stockholmsområdet, men även medlemmar från Göteborg, Gotland, Nyköping och trakten här omkring i Bergslagen är med. Vi disponerar lägenheter nedanför Lådan i Kopparberg så att de kan övernatta under helgerna vi övar, säger Sten Niclasson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
För alten Maria Yngwén är det 13:e året hon är med medan det är första för sopranen Mona Hygerth. Hon har sjungit i Näsby kyrkokör och i Primula Veris i Örebro innan.
– Jag var på audition i Örebro i januari och blev uttagen. Nu kan jag knappt bärga mig innan det är dags för övningshelger här på Skäret. Det här är det häftigaste jag har varit med om, säger hon.
Att få leka i vuxen ålder och vara en del av en annan värld är underbart. Sedan när föreställningarna spelas inför publik handlar det om att stå på scen inför 8 000–9 000 människor sammanlagt, det är en riktig kick, säger Maria Yngwén som har sjungit i körer i Örebro.
”Det gäller att sätta tyskan”
När ETC Bergslagen hälsar på under en söndagsrepetition handlar mycket om att få till det tyska språket som operan sjungs på. Wagners Den flygande holländaren utspelar sig längs den norska kusten. Det är därför kvinnorna i kören gestaltar norska väverskor på en lusekoftefabrik.
– Orden ska höras och ha karaktär. Det är skillnad på att platt sjunga scheisse och att göra det med schvung och inlevelse, säger Sten Niclasson.
– Jag är inte tysktalande och det är inte naturligt för mig att sjunga på tyska, säger Maria Yngwén.
– Det gäller att sätta tyskan och rytmen för att kunna få till tonhöjden. De olika tyska sch-ljuden är besvärliga, säger Mona Hygerth.
För att bekanta sig mer med språket ängar de sig åt textläsning innan själva sångövningarna sätter i gång. Körmedlemmarna läser i takt för att få till fraseringen. Fraser som ”Ich halte mich vor Neu-gier nicht! Upprepas om och om igen tills rytmen och fraseringen sitter. Efter 45 minuters tyskaträning är det dags att börja sjunga. Med Mats Johansson bakom flygeln sjungs olika delar av verket under Sten Niclassons livfulla ledning. Vid ett ställe är han inte nöjd och avbryter sjungandet.
– Det här är ett tjuvställe för sopranerna. Ni håller för länge på orden. Lägg bort noterna så ska vi leka. Känn hur det gungar.
Ett minne för livet
Så där fortsätter söndagens repetitioner och salen i stenhuset på Skäret fylls med kristallklara körstämmor som finslipas inför premiären. Varannan helg sedan i slutet av februari har kören samlats lördag och söndag för att öva. Nästa steg är kostymprovning och kollationering då samtliga medverkande samlas för att gå igenom operan och sedan repeterar kören i kostym med dirigent och pianist. Framme i juli blir det repetitioner med full orkester.
– Då blir det hela verkligt på ett annat sätt när vi står i kostym på scenen. Alla är med och vi måste kunna sjunga och agera samtidigt, säger Maria Yngwén.
– För mig är det ju första gången jag sjunger på Skäret så premiären den 30 juli kommer att bli ett minne för livet. För en körsångerska är det otroligt lärorikt att få vara med om detta och jag gillar ju Wagner så Den flygande holländaren är perfekt för mig, säger Mona Hygerth.