Lena Nyman, svensk skådespelare, (1944-2011)
”Jag efterlyser den intelligenta kroppen. Lena Nymans är själlös, lite dum.” skrev kritikern Artur Lundkvist i recensionen av ”Jag är nyfiken – en film i blått”. Arbetet skrev om hennes ”feta bak”.
Och kroppsmobbningen började tidigt.
Regissören Vilgot Sjöman lockade den 19-åriga skådespelerskan med en provfilmning för en roll som anemisk svältsmal flicka i filmen ”Klänningen” – varpå Lena Nyman förstod att hon behövde sluta äta för att ha en chans. Det blev startskottet på år av svält, hetsätning, magsmärtor, bantningspiller, sömntabletter och stora mängder vin. Hon fick aldrig rollen. Men hon fortsatte banta och hata sin kropp.
I nya dokumentären ”Lena” visas den vansinniga sexismen. Samtidigt är det slående vilken politisk skärpa och humor Lena Nyman besatt. ”Din uppgift stavas uppror. Det är din legitimation”. Hon var storartad.
Camille Claudel, fransk skulptör (1894-1943)
En genial skulptör som vid förra sekelskiftet sågs som en av sin tids största av publiken, kollegorna och kritikerna – för en del till och med större än den legendariske Auguste Rodin. Men som vid sin död 1943 var inspärrad på mentalsjukhus, fråntagen både sin frihet och sin karriär. Den stora Camille Claudel var bortglömd av konstetablissemanget och okänd för allmänheten i många decennier innan hon återupptäcktes på 1980-talet.
Vad var det som hände? Patriarkatet var det som hände. I Camille Claudels fall dels två manliga konstnärsgenier, hennes bror Paul Claudel och henne älskare Auguste Rodin, dels en mamma som inte stod ut med att dottern bröt sig ur den snäva kvinnorollen och tog sig friheter.
Paul och modern spärrade in henne på mentalsjukhus, baserat enbart på sina egna vittnesmål om hennes ”otillräknelighet”, hon förbjöds all kontakt med omvärlden och levde resten av sitt liv i nedkylda rum utan möjlighet att fortsätta sitt skapande.
Mary Shelley, brittisk författare, (1797-1851)
Hon skrev en av världslitteraturens främsta skräckberättelser, ”Frankenstein” och var dotter till en feministisk pionjär, filosofen Mary Wollstonecraft som skrev ”Till försvar för kvinnans rättigheter”. Ändå hade Mary Shelley sannerligen sin portion ”Vilgot Sjöman”-s i sitt liv.
Efter att som tonåring ha förälskat sig i den romantiske poeten Percy Shelley och rymt för att leva med honom födde hon flera barn som dog, slet som ett djur för att rädda familjen, skrev för att försörja sig och slogs mot en omvärld som inte bara fördömde hennes livsval utan även vägrade tro på att det var hon som skrivit så kraftfulla, omskakande och banbrytande berättelser som den om ”Frankenstein”. En bok som kom till under en sällsynt åskvädersdrabbad sommar i Schweiz, där Percy Shelley, Lord Byron och Mary slog vad om vem som kunde skriva den bästa skräckhistorien. Mary vann.
Victoria Benedictsson, svensk författare, (1850-1888)
”Åttitalets genius” skildrade både kvinnors förhållanden och äktenskapsproblematik. Men priset blev högt, på grund av både återkommande depressioner och manssvin.
I mötet med den danske litteraturkritikern Georg Brandes var Victoria Benedictsson en uppburen och prisad författare, men fick nöja sig med att agera supplikant, en tiggare som ”slickar efter smulorna från intelligensens bord”. Hon blev sjuk av förälskelse. Han försökte tjata sig till sex och kallade hennes nya roman ”Fru Marianne” nedvärderande för en ”dame-roman”. Därpå sågades den nya romanen totalt av Brandes bror Edvard i en recension.
”Fick dödsdomen över mitt författarskap, kanske över mig själv.” skrev författaren förtvivlat i sin dagbok. Året därpå tog hon sitt liv, 38 år gammal.
Tina Turner, amerikansk sångerska (1939-)
– Jag hade ingen kontroll, ingen frihet, det var bara samma sak, samma sak, och så våldet, har artisten Tina Turner berättat i en intervju i ”The Jonathan Ross show” om flykten från den våldsamme maken Ike Turner.
Hon hade en enastående röst. De gifte sig 1962. Tillsammans med Ike inledde Tina Turner en framgångsrik karriär som musikduo.
Men i mitten av 70-talet eskalerade såväl Ikes narkotikamissbruk som hans grova psykiska och fysiska misshandel mot Tina.
Framgångssagan blev mardröm.
Efter 16 års äktenskap begärde sångerskan skilsmässa 1978. Hon fick då slita häcken av sig för att klara sig ekonomiskt. 1984 kom vändningen med låten ”What’s love got to do with it” som blev en världshit.