BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Filmprojektet har inte landat där Laura Poitras trodde när hon inledde det för sju år sedan och knappast heller där Julian Assange tänkt sig. När han såg slutresultatet sa han upp kontakten med Laura Poitras.
”Risk” fick sin första premiär under filmfestivalen i Cannes för drygt ett år sedan. Den film som nu går upp på bio har förändrats en hel del i takt med att historien fortsatt utvecklats.
– Varje gång jag visat en film på en festival så har jag återvänt till den och gjort ändringar, du ser filmen annorlunda efter att du sett den tillsammans med publik. Efter Cannes visste jag att jag skulle klippa om den, sen utsattes jag för påtryckningar från Wikileaks och Julian Assange att stryka vissa saker. Det tyckte jag till exempel var viktigt att ta med i filmen, säger Laura Poitras.
Pressad av Julian Assange
En scen som Julian Assange försökte pressa henne att klippa bort är ett samtal med en advokat som försöker coacha australiensaren i hur han bör uttrycka sig för att inte förvärra situationen när han kommenterar de sexbrotts-anklagelser som riktats mot honom av två svenska kvinnor. Julian Assange är delvis med på noterna, offentligt så tjänar det inget till att uttrycka sig fientligt och tala om feministiska konspirationer, det håller han med om. Men han kan inte heller låta bli att klargöra att sin privata åsikt: det handlar om det socialdemokratiska partiet, regeringspåtryckningar och radikalfeministisk positionering.
Kameran missar inte advokatens uppgivna och frågande min. I bakgrunden gömmer en annan kvinna ansiktet i handflatan.
– Hon startade den lesbiska nattklubben i Göteborg, lägger Julian Assange till och syftar på en av de anmälande kvinnorna.
Advokaten frågar vad det har med saken att göra.
– Hon hör till den cirkeln, sammanfattar Julian Assange.
Nya anklagelser om övergrepp
Efter visningen i Cannes dök det också upp nya anklagelser om sexuella övergrepp, denna gång riktade mot en annan person i filmen, Jacob Applebaum, grundare av Tor, en tjänst som hjälper användaren vara anonym på nätet. Anklagelserna kom från ett tiotal olika personer, inget åtal har väckts men Jacob Applebaum har lämnat organisationen. I filmen avslöjar Laura Poitras att hon haft en kortare relation med Jacob Applebaum 2014 och att han efter deras uppbrott begått övergrepp mot en av hennes vänner.
Mitt under arbetet med Wikileaksfilmen kontaktades Laura Poitras av Edward Snowden. Hon började filma den amerikanska visselblåsaren, ett arbete som gav henne en Oscar för bästa dokumentär för ”Citizenfour”. Efter ett par års avbrott återvände hon till Julian Assange.
Stödjer Wikileaks arbete
Laura Poitras poängterar att hon, i dag så väl som tidigare, stödjer det journalistiska arbete som Wikileaks gör. Hon hoppas att ”Risk” ska nyansera bilden av Wikileaks och Julian Assange och leda till diskussioner.
– Jag tycker inte att det alls borde finnas någon motsättning i att försvara Wikileaks arbete och publiceringar och samtidigt vara kritisk mot vissa saker, oavsett om det handlar om maskningar av namn, internpolitik eller dynamiken mellan kvinnor och män. Om något är sanningsenligt så kan man tala om det, att det skulle vara ett svek håller jag inte med om. Det är viktigt att vi pratar om den här sakerna och det handlar inte bara tech-världen utan om jämställdhet och manlig makt i olika kontext.
– Många har kommit fram och tackat mig för att filmen tar upp det här eftersom det är något de känner igen, säger Laura Poitras.
Hur ser du på hur det svenska ärendet hanterats?
– Rättvisa har inte skipats för någon, inte för Julian Assange och inte för kvinnorna. Fallet har politiserats. Jag hoppas att det finns en pågående debatt i Sverige för att komma fram till varför det blev som det blev. Alla förtjänar rättssäkerhet, eller hur?
Kylig och paranoid
Det finns många unika scener i filmen, bland annat den när Julian Assange och hans kollega Sarah Harrison försöker få tag på Hillary Clinton för att varna henne personligen efter att ett av Wikileaks lösenord hackats och tiotusentals dokument snart kommer att spridas på nätet utan några som helst maskning av uppgifter.
Senare i filmen tar Julian Assange motorcykeln till Ecuadors ambassad, måttligt förklädd i nyfärgat hår och färgade kontaktlinser. Här får han något år senare besök av Lady Gaga som genast stajlar om honom (byter skjortan mot smutsig t-shirt i rebellstil) och sedan försöker ha ett avslappnat snack. Julian Assange drar gränsen vid att tvingas berätta vad han har för favoriträtt.
Under andra scener är det svårt att låta bli att skruva på sig åt Julian Assange kyliga, överlägsna sätt inte minst mot dem som vill hjälpa honom, och hans paranoida – påklistrade eller äkta – agerande inför kameran.
Är Julian Julian Assange sig själv?
– Som filmskapare söker jag alltid efter något äkta. Kameran är aldrig inte där, den är där och ibland kan den fungera som en katalysator som får saker att hända som annars inte skett. Är han medveten om kameran? Ja, självklart. Det blir en del av filmen, publiken förstår att han är medveten om kameran. Men jag tror inte att allt är en föreställning, säger Laura Poitras.
Vid flera tillfällen, som när han sätter i kontaktlinser och färgar håret inför sin flykt till den ecuadorianska ambassaden verkar han även ha lite kul.
– Men i den där situationen så var han också fruktansvärt nervös, flera gånger under filmandet kunde jag höra hans hjärta dunka, så högt slog det. Han var på väg att söka politisk asyl, ett beslut som skulle få stor påverkan på hans liv. Nu har han tillbringat fem år på ambassaden. Tänk dig att du måste ta ett beslut imorgon som påverkar av resten av ditt liv och du kan få tillbringa de närmaste fem åren i ett väldigt litet utrymme. Det är verkliga insatser och det känner man.
Du har länge stött på problem med de amerikanska myndigheterna på grund av dina filmer. Hur ser det ut i dag, efter ”Citizenfour”?
– Jag finns med på en “terrorist watch list”, jag frågas ständigt ut vid gränsen, saker konfiskeras – och det hände även innan Snowden-jobbet. Jag vet att underrättelsetjänsten håller koll på vad jag gör men det enda alternativet vore att sluta jobba och det kommer inte att ske.
Julian Assanges juridiska team skrev nyligen en debattartikel där de anklagar dig för att genom filmen försätta honom i fara. De anser sig inte ha fått möjlighet att se den sista versionen innan premiären och ge synpunkter.
– De avskydde även den version jag visade i Cannes. Och Julian Assange ansåg den vara ett hot mot hans säkerhet. Jag tror inte att det hade kunnat göras en i mitt tycke ärlig film som Julian Assange hade varit nöjd med.