Tusentals kvinnor världen över som stod på rad, med förbundna ögon, och ropade ”Det var inte mitt fel, eller var jag befann mig eller hur jag var klädd! Våldtäktsmannen, det var du! Våldtäktsmannen, det är du!”. Det var så ”Un violador en tu camino” (”En våldtäktsman i din väg”) förvandlades till den internationella feminismens ledmotiv.
Från Moçambique till Turkiet, i New Delhi, London och Paris skulle den sjungas på olika språk och dansas till på gator och torg. Den 2 december skulle vår tids kanske viktigaste protestsång även komma till Sverige, då en flashmob på 500 kvinnor framförde den på Sergels torg i Stockholm.
Bakom massfenomenet står fem unga chilenskor: Daffne Valdés, Sibila Sotomayor, Paula Cometa och Lea Cáceres. De är Las Tesis.
Deras syfte: att sprida feministisk teori genom att med konstnärliga medel göra den tillgänglig och förståelig för så många som möjligt. Och för att lyckas med det krävdes svängig musik. Låten är därför en effektfull blandning mellan techno och pop.
– Vår premiss var hela tiden att ”detta måsta bli en slagdänga”, att folk som lyssnar på låten inte ska kunna få väck den från sina huvuden, att den skulle fastna och att budskapet på så sätt skulle nötas in vare sig man ville det eller inte, förklarar Sibila Sotomayor, en av de två skådespelerskorna i Las Tesis, under konstgruppens – eller konstkollektivet, som de själva kallar sig– besök i Stockholm förra veckan.
Och visst får man den på hjärnan. ”Las tesis” på spanska betyder ”teserna”. Tesen som de vill sprida med ”En våldtäktsman i din väg” tillhör den argentinska antropologen och feministen Rita Segato, som just nu är en av de mest lästa och hyllade feministerna i Latinamerika. Hon menar att våldtäktsmän inte är sjuka eller ute efter att tillfredsställa sin sexuell lust när de våldtar, utan att våldtäkter snarare är resultatet av ett samhälleligt påbud, det hon kallar för ”påbudet att våldta”.
Våldtäkter, menar Rita Segato – som intervjuat otaliga dömda våldtäktsmän i sina fältstudier – är ett sätt för män som känner att deras virilitet och maskulinitet är hotad i samhället, att tillrättavisa kvinnor, att disciplinera och underkasta dem. Rita Segato menar också att våldtäkterna i sig endast är toppen på ett isberg i en samhälle som på alla möjliga sätt signalerar att kvinnors kroppar ska vara tillgängliga för män.
– Ett resultat som vår performance fick i sociala medier var att många kvinnor gick ut och berättade om sina våldtäkter, säger Paula Cometa och berättar hur många använde fraserna ”det var inte mitt fel”, ”varken var jag befann mig, eller hur jag var klädd” för att beskriva hur det gått till. Ett slags katarsis som även äldre kvinnor deltog i, berättar hon.
När tiotals, hundratals eller tusentals tjejer får stå sida vid sida och säga ”det var inte mitt fel… våldtäktsmannen, det är du!”, ja då händer det grejer, menar Las Tesis. Meningen var att skapa ett sätt för kvinnor säga som det är rakt ut. Att inte låta erfarenheter av sexuellt våld tystas.
– Det finns en tystnadens pakt mellan förövaren och den våldtagna, att inte kalla det för våldtäkt. Ett steg i kampen är därför att kunna säga det rakt ut och känna att vi inte är ensamma om det här, utan att detta har hänt oss alla i någon form, säger Sibila Sotomayor.
Las Tesis är ett typexempel på den kreativitet som den latinamerikanska feministiska rörelsen sprudlar av. Faktum är att ”En våldtäktsman i din väg” inte bara är en låt. Den är egentligen en 15 minuter lång performance som blandar scenkonst, kostymer, musik, grafisk design, poesi och fakta om våldtäkter och genusrelaterat våld. Varje gruppmedlem har bidragit med sin expertis.
– Hela performancen skulle ha premiär i oktober förra året, men det blev aldrig av på grund av situationen i landet, berättar Daffne Valdés.
För i oktober förra året bröt ett massivt folkligt uppror ut som fortfarande skakar landet och regeringen. Las Tesis anslöt sig och förde den 20 oktober fram endast en liten del av sin performance – den där de sjunger och gör rörelser med förbundna ögon. Då samlade de 40 personer i Valparaiso. Ett par dagar senare hade en inspelning av performancen blivit viral. Några dagar senare framförde de den tillsammans med 10 000 kvinnor i Santiago. Och sen började den leva sitt eget liv.
– Det var mycket överraskande att se att den fick ett sådant genomslag i olika länder i världen, berättar Daffne Valdés.
Snart hörde de talas om kvinnor i Kenya och Turkiet som gjort deras låt till sin. På hemmaplan framfördes den av kvinnor från mapuche- och aymarafolken. Kvinnor med helt olika världsåskådningar, konstaterar de. Mest överraskade blev de av att se flashmobs i länder som Island, Norge eller Sverige. De hade bilden av att man hade kommit långt med den feministiska agendan och med att lösa problem med sexuellt och genusrelaterat våld i den här delen av världen.
– Men det visar att det handlar om ett och samma problem. Att vi alla är del av ett och samma system som är kapitalistiskt, nyliberalt och patriarkalt samtidigt, säger Sibila Sotomayor.
Ni sjunger ”den förtryckande staten är en macho våldtäktsman”, hur ska man förstå det?
– En stor del av förtrycket mot kvinnor är institutionellt och utövas av staten. Det tas politiska beslut över våra kroppar, förklarar Daffne Valdés och exemplifierar med fallet Nicole Saavedra, en 23-årig lesbisk kvinna som kidnappades, torterades och mördades 2016, men vars fall inte utreddes grundligt av rättsväsendet förrän hennes kusin och feministiska organisationer började protestera och flera feminister band fast sig framför domstolarna. Den misstänkte förövaren, som är en dömd sexualbrottsling, åtalades först i januari i år.
– Kvinnor, särskilt fattiga kvinnor och icke-heteronormativa personer, är det liksom ingen som bryr sig om. Rättsväsendet, domarna representerar staten, tillägger Daffne Valdés.
– Och vi säger att staten är en machoman för att den är patriarkal, fyller Silbia Sotomayor i.
– När du deltar i protester (som de som pågått i Chile sedan i oktober förra året reds. anm.) griper polisen många människor. Men är man kvinna riskerar man dessutom att bli avklädd, förnedrad och tafsad på. Man blir inte bara förtryckt som medborgare utan även som kvinna eller icke-cis person, säger Daffne Valdés.
Men, förklarar Las Tesis, staten representeras också av landets politiker. De tar ett färskt exempel: Chiles president, Sebastian Piñera, sa i måndags förra veckan att våldtäkt inte bara beror på ”männens vilja att utnyttja” ”utan också kvinnornas inställning till att bli utnyttjade”. ”Vi måste tillrättavisa förövaren och vi måste också säga till den våldtagna personen att den inte får tillåta att det sker”, slog han fast.
Det var denna typ av uttalanden från politiker som fick Las Tesis-tjejerna att sprida feministisk teori, berättar de. Under den parlamentariska debatten kring aborträtten 2017 hade de börjat samla på sig videoklipp och citat från politiker som exempelvis pratade om ”normala våldtäkter”, för att argumentera mot att en kvinna skulle få göra abort vid våldtäkt.
– Att en politiker bokstavligen talar om ”normala våldtäkter” offentligt är ett bevis på att staten ständigt förtrycker kvinnors kroppar, slår Lea Cáceres fast. Hon syftar på den konservative senatorn Alberto Espinas uttalanden.
Las Tesis åker runt i Europa för att föra upp hela sin performance, som är produkten av över ett års research. Men de vill också berätta om den rörelse som de är en del av, den chilenska och latinamerikanska feministiska rörelsen. En rörelse där otaliga grupper av tjejer och kvinnor hittar på sina egna färgglada kamputstyrslar, performance, sånger, symboler och danser. Det finns hundratals Las Tesis som genom att uttrycka sig på olika vis stärker sitt eget självförtroende och tar kol på skammen. Och det är kanske deras viktigaste budskap, att kvinnor ska samlas och skapa tillsammans för att vinna ny mark och nya utrymmen för att kunna uttrycka sig.
– Det vi gör handlar om att gå från teori till praktik. Vi är många feminister som teoretiserar för mycket. Vi läser för mycket, vi har mängder av information, men vi omvandlar den inte i handling i vår vardag. Jag tror att det är ett problem. Det är bra att ha information, men vi måste göra någonting av den!
Videolänk: https://www.youtube.com/watch?v=s5AAscy7qbI
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.