"Albert Bonniers Förlag har i dag av familjen fått den sorgliga uppgiften att meddela att Lars Norén avlidit tisdagen den 26 januari 2021 i sviterna av covid-19".
Beskedet mottogs med bestörtning av stora delar av kulturvärlden.
– Det går knappt att överskatta Lars Noréns roll i svenskt kulturliv. Hans betydelse går bara att jämföras med Strindbergs och Kristina Lugns. Hans sätt att skriva in familjen i dramatiken har nästan gjort att man skulle kunna uppkalla en kulturgenre efter honom. Oss alldagliga själar som alla har att dras med familjedramer privat har han försett med ett rikare vokabulär med begreppet Norénsk jul, säger Dagens ETC:s kulturredaktör Anna-Maria Carnhede.
När hon får frågan vilken som är hennes personliga pjäsfavorit envisas hon om att nämna två.
– Den mest självklara är ”7:3”, Noréns så kallade skandalpjäs där han bjöd in fångar att spela sin egen verklighet, ett projekts om sedermera kom att sluta i tragedi. Men som dramatik betraktat var det oerhört.
– Den andra favoriten är "Personkrets 3:1". Jag minns fortfarande hur det luktade i teaterlokalen, där vi satt i sex timmar och bevittnade samhällets spillror. Detta var fullständigt nyskapande och formade hela mitt sätt att se på kultur som något helt annat än ett elitistiskt projekt.
Kulturjournalisten Sara Abdollahi Lekta fick beskedet när en journalist från TT ringde henne för att få en kommentar.
– Tack Lars Norén för att du alltid haft örat mot samtiden, för att du varit undersökande i en samtid när alla redan på förhand bestämt sig för rätt och fel, tack så hemskt mycket för ditt språk och att du genom ditt skrivande och mod gav också en sådan som mig styrka, skriver hon på Facebook.
Hon fortsätter med att beskriva hur det kändes att läsa sig igenom hans verk:
– När jag hade läst alla dagböcker, prosan, dramerna och poesin hann det bli vår. Långsamt öppnades himlen och ljus strömmade in, mer och mer ljus under våren ända till i början av maj då mörkret var så försvagat att det bara orkade hävda sig en timme kring midnatt.
Jonas Gardell kommenterar dödsbeskedet på Twitter:
Lars Norén är borta. En av de viktigaste författarna för mig när jag själv formades som författare. "En fruktansvärd lycka", "Demoner" och naturligtvis mästerverken "Natten är dagens mor" och "Kaos är granne med Gud". Lars var så viktig och så revolutionerande. En stor förlust.
— Jonas Gardell (@Jonas_Gardell)
January 26, 2021"Lars Norén är borta. En av de viktigaste författarna för mig när jag själv formades som författare. "En fruktansvärd lycka", "Demoner" och naturligtvis mästerverken "Natten är dagens mor" och "Kaos är granne med Gud". Lars var så viktig och så revolutionerande. En stor förlust.
Lars Norén var en gigant inom den moderna svenska teatern – han har bland annat arbetat som konstnärlig ledare för Riksteatern 1999–2007 och vid Folkteatern i Göteborg 2009–2012. Hans dagböcker, utgivna under namnet ”En dramatikers dagbok” har under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet.
– Så här i efterhand ska vi vara fruktansvärt tacksamma över att han skrev varenda stavelse av dem. Covid-19, denna grymma, grymma sjukdom, har stulit en av svensk kulturs verkliga skatter, säger Anna-Maria Carnhede.