I morgon slås portarna upp till den 41:a upplagan av Göteborg film festival. Under elva dagar kommer 450 filmer från ett 80-tal länder att rulla på de olika biodukarna. Festivalen avslutas traditionsenligt med att världens största filmpris, ”Dragon award: Best nordic film” med prissumma på en miljon kronor, delas ut.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Mansdominerad
Trots att filmvärlden generellt är mansdominerad är det kvinnorna som är mest framträdande bland årets nominerade. I huvudtävlingen har sex av nio filmer regisserats av kvinnor.
– Det är resultatet av en kombination av vilka filmer som görs och att vi ser det som en av festivalens grundvärderingar att arbeta för att bidra till mångfald på olika sätt. Filmvärlden domineras av män och då är det viktigt att lyfta fram kvinnor, precis som det är viktigt att lyfta fram film från hela världen, säger Jonas Holmberg, festivalens konstnärlige ledare, men understryker också att de nominerade filmerna inte på något sätt är inkvoterade.
– Det är fantastiska filmer allihop som vi är väldigt stolta över att få visa.
Nationalism och Bergman
I år har Göteborg film festival tre fokusområden. Ett av dem är nationalism. Under festivalperioden kommer begreppet att vändas och vridas på – både genom film och seminarier.
– Nationalism är en rörelse som är extremt högröstad och som har stort inflytande i vår tid. Vi vill utforska hur den här utvecklingen speglas i filmens värld, vilket är särskilt intressant eftersom filmen alltid har varit en viktig plats för att skildra, rekonstruera och attackera de nationalistiska idéerna om vad som är en nation och vilka som ingår i den, säger Jonas Holmberg.
Festivalens andra två fokus är Ingmar Bergman och Kina. Det förstnämnda beror givetvis på att den legendariske regissören i år skulle ha blivit 100 år. Dessutom var han fram till sin död hedersordförande för festivalen.
Fokuset på Kina har att göra med landets ambitioner om att vara en stormakt. För att komma dit satsar man dels på ekonomisk och militär styrka, men också på den mjukare makten.
– Kina satsar jättemycket pengar på att skapa en egen filmindustri vars mål är att bli lika populär som den amerikanska. Det har de inte lyckats med, men däremot har det gjorts enorma investeringar i Hollywoodfilmer och biografkedjor. Tittar man på hur Kina och kineser porträtteras i film har det skett en enorm förändring. För tio år sedan kunde man se kinesiska skurkar, men det finns inte alls längre, säger Jonas Holmberg och menar att det delvis beror på de väldigt målriktade investeringarna som landet gör, men också på en anpassning till den enorma filmmarknad som Kina utgör.
Stora klyftor
Frågor som dessa kommer att diskuteras i festivalens seminarieprogram. Filmerna på temat skildrar det kinesiska samhällets enorma framfart, men också de stora klyftor det medför.
– Kina är ett otroligt fascinerande land och vi kommer lyfta fram några av dess mest intressanta filmkonstnärer, berättar Jonas Holmberg.
Hur känns det inför årets festival?
– Underbart! Vi har jättemånga intressanta gäster som kommer, som Alicia Vikander och Juliette Binoche. Båda är fantastiska konstnärer som verkligen kommer förgylla festivalen. Dessutom tycker jag att programmet är det bästa vi har haft på väldigt länge.