Läs också: ”Sågade du verkligen Star Wars?”
Precis under rulltrappan till Filmstaden i Mall of Scandinavia, där The Force Awakens pressvisas, ligger en Disneyaffär, fullsmockad med ljussablar, rymdfarkoster och actionfigurer. Mina tår hinner knappt vidröra butiksgolvet innan ett ungt biträde frågar vad jag gillar bäst med Stjärnornas krig. Jag berättar att jag saknar en känslomässig relation men hinner knappt avsluta tanken innan han utbrister: ”Min kärlek till Star Wars är obeskrivlig!” Inte konstigt om man arbetar i en leksaksaffär, tänker jag på väg ut. (Fram tills i år har serien sålt leksaker för över 170 miljarder kronor.) ”Må kraften vara med dig”, ropar han efter mig.
Och kraften – jedikrigarnas övernaturliga förmåga – är kanske en bra liknelse för den gåtfulla kärlek som George Lucas massiva rymdoperor har väckt. Stjärnornas krig (1977) fick blandade recensioner och få vuxna förstod vilken kulturell milstolpe den skulle bli. Men de elvaåringar som tittade, däribland regissören J. J. Abrams, trillade ur stolarna.
Pressen har förstås vilat tungt på Abrams axlar inför premiären, särskilt med tanke på haveriet med Episod I-III. Därför har han klokt nog återvänt till grundkonceptet: föräldralösa ungdomar med oanade förmågor, ett mustigt familjedrama, ideligt småspringande i rymdkorridorer, ett ondskefullt imperium med en intern maktkamp mellan en svarthjälmad tokskalle och en samlad pragmatiker – samt förstås otaliga strider: i luften och på marken, men alltid med laser.
Den mörka sidan – representerade av nazistliknande rymdorganisationen The First Order – är lika charmigt inkompetent som alltid. Stormtrupperna drillas till strid från födseln, men skulle i vanlig ordning inte kunna pricka rebellplanet X-Wing om de så satt inne i ett. Och trots att makten över galaxer står på spel så skickas bara ett par av dessa bepansrade rymdklåpare åt gången. Men sådana orimligheter har vi vant oss att köpa vid det här laget.
Värre är hur förvånansvärt ospektakulär filmen är, Imax till trots. Striderna är händelsefattiga och repetitiva, både i luften och på marken. Den hajpade kendoträningen verkar inte ha gett effekt, för svärdsduellerna känns klumpiga (även om skurken Rens lasersvärd är riktigt tufft). Vi förväntar oss bländande uppgörelser mellan galaxens skickligaste krigare, inte bofferlajv i skogen. Dessutom finns inte en enda intressant ny planet, varelse eller teknologi. Halva tjusningen med filmer i denna genre är ju annars att trollbindas av hisnande visuella fyrverkerier, eller bjudas in till nya magiska världar – men svindeln uteblir.
Som sammansvetsad produkt fungerar The Force Awakens ändå bättre än Episod I-III, mycket tack vare de unga, karismatiska stjärnorna Daisy Ridley, John Boyega, Adam Driver och Oscar Isaac. Dessutom är originalfilmernas rappa berättartempo tillbaka, med läcker klippning ända ner till retroövergångarna mellan scener.
Och framför allt är Stjärnornas krig skoj igen. Borta är Ewan McGregors kämpande med att leverera Lucas nonsensrepliker med värdigt brittiskt gravallvar. Chewbacka brölar, robotarna blippar, och de flesta karaktärer har numera en blasé Han Solo-replik att lugna publiken med när situationen blir svettig.
Samtidigt smakar filmen salt av alla fingrar som varit på den. Med förväntade vinster på minst 8,5 miljarder kronor går det inte att ta några risker, vilket var möjligt när maskineriet var mindre. ”Vad är all den här kraft-skiten?” invände kollegan Brian de Palma aningslöst på den tiden.
Men Lucas hade fingret på tidens puls, och visste att fylla filmen med lagom diffusa referenser och memer från verkligheten, som kändes igen av våra hjärtan men inte av våra förnuft. Kampen mellan rebeller och ondskans imperium inspirerades av Vietnamkriget, kraften påminde om new age, självuppoffringen i kampen mellan gott och ont om Bibeln, flygstriderna om världskrigsfilmer, jedikrigarna om samurajer – men berättelsen förlades till en galax så långt, långt härifrån att den blev till en självständig folksaga.
Det var denna enkelhet som gick förlorad förra vändan. En stor budget och ny teknologi att bränna den på gjorde världen plottrig och överanimerad. Episod I inleds dessutom med debatter om frihandelsavtal (filmens åttonde ord är ”beskattning”) – vilket i dag hade motsvarat en rymdopera om TTIP.
Abrams har mer respekt för grundkonceptet. Så på ökenplaneten Jakku, där denna film tar sin början, ligger en gigantisk rymdhangar och rostar i sanden. Vraket är ett storslaget monument över förbannelsen som vilar över serien, nämligen att det vackraste av allt är dess ruiner.
Tidslinje
Tiden anges i relation till Slaget om Yavin
32 fSY
Episod I: The Phantom Menace (1999)
• En handelsdispyt mellan Republiken och Handelsfederationen urartar till krig, men unge Anakin verkar ha jedikrafter nog att återskapa intergalaktisk balans. Han visar sig dock vara både opålitlig och en usel skådespelare.
22 fSY
Episod II: Attack of the Clones (2002)
• Beskattningsbråket urartar till uppror mot Republiken, ledd av en före detta jedi med en robotarmé. Jedierna besegrar robotarna, som leds av en ondskefull sith – mörkrets version av jedier. Anakin slåss fortfarande för den goda sidan, och skådespelar alltjämt dåligt.
20 fSY
TV-serie: Clone Wars
(TV, 2008)
19 fSY
Revenge of the Sith (2005)
• Republikens ledare fritas av jedierna Obi-Wan och Anakin. En tredje gång fångas en hjälte i en fälla – denna gång Anakin, som lockas till den mörka sidan. Bygget av Dödsstjärnan inleds, och Anakin inleder en ny fas av sin trotsiga ungdom och börjar bära svart hjälm och kalla sig Darth. Hans barn Luke och Leia göms undan på olika ställen.
1 fSY
Rogue One (Fristående, 2016)
0
Star Wars (1977)
• Leia slåss för rebellerna mot ondskans imperium, och bonden Luke ansluter sig snart till Obi-Wan och ruffige Han Solo i skeppet Millennium Falcon. Dödsstjärnan spränger planeten Alderaan i ett skott. Tro det eller ej, men ännu en fälla gillras, som denna gång drabbar Lukes gäng. De lyckas dock fly (ett par gånger) – och spränger till slut dödsstjärnan.
3 eSY
The Empire Strikes Back (1980)
• Rebellerna gömmer sig på isplaneten Hoth och Luke besöker Yoda för att lära sig mer om kraften. Han Solo tillfångatas, och Luke konfronterar Darth Vader som avslöjar att han är Lukes pappa. Anses vara den bästa av filmerna.
4 eSY
Return of the Jedi (1983)
• Luke och Leia försöker frita Han Solo, men även Leia tillfångatas och sätts i en guldbikini som förändrar livet för alla tonårskillar. En andra dödsstjärna byggs, men sprängs av rebellerna och Luke dödar sin pappa Darth Vader. Nallebjörnsfolket ewok ordnar efterfest.
34 eSY
The Force Awakens (2015)
• Lukes jediträning spårar ur och han försvinner spårlöst. Ondskan återvänder och har tagit fram ännu ett planetsprängande supervapen. Gänget från förr är gamla och skröpliga, men jedikraften har hittat nya bärare.
35 eSY
Episod VIII (2017)
36 eSY
Episod IX (2019)