Shared reading – delad läsning – beskrivs av forskare på Lunds universitet som en interaktiv högläsning av kortare skönlitterära texter med stöd av en läsledare. Konceptet skiljer sig från en vanlig bokcirkel så till vida att all läsning sker på plats och att inga krav finns på prestation. Läsledaren läser texten högt och är den enda som läst texten före mötet.
Därefter går gruppen tillsammans igenom texten och samtalar om vilka känslor och tankar den väcker. Metoden har använts på bibliotek och gymnasieskolor som läsfrämjande insats, men också i hälso- och sjukvården, bland annat för behandling av smärtpatienter, deprimerade och patienter med ätstörningar.
– Det har gjorts mycket forskning på det här i Liverpool där man testat metoden i terapi och jämfört den med KBT. Det vi gjort på Lunds universitet är att vi tittat närmare på formen för själva samtalet, säger Anna W Gustafsson, docent och lektor i svenska.
”Bryter sin isolation”
Anders Ohlsson, professor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, förklarar att hälsobegreppet i studien måste ses väldigt brett.
– Det handlar om en social dimension av hälsa. Smärtpatienter har beskrivit det som att tillvaron känns lite enklare dagen före och efter de här mötena. Det handlar om att man i ett sammanhang tillsammans med andra, som känns meningsfullt, bryter sin isolering, säger han.
Förutom att bryta en isolering menar Anna W Gustafsson att metoden också fungerar hälsofrämjande genom att den skapar en flexibilitet i deltagarnas tankebanor.
– KBT används på smärtpatienter för att skapa acceptans. Det handlar om psykologisk flexibilitet och att bryta invanda perspektiv, att ta sig ur negativa loopar. På det sättet påminner shared reading mycket om KBT. Deltagarna rör sig in och ut ur texten vilket skapar perspektivskiften, säger hon.
Känsla av tillhörighet
De patienter som deltagit i forskningsstudien vid Lunds universitet har också betonat vikten av att känna tillhörighet och gemenskap.
– De vi intervjuat har pratat mycket om en gruppkänsla och en upplevelse av tillhörighet, säger Anders Ohlsson.
De texter som har lästs beskriver han som lättillgängliga men existentiellt utmanande.
– Det måste vara texter som talar till deltagarna, som utmanar läsarens tankevärld på något sätt.
Samtidigt får det inte finnas något krav på prestation.
– Det är helt centralt! Det handlar om att skapa en oas, en frizon, säger Anna W Gustafsson.
Anders Ohlsson fyller i:
– Det finns inga som helst krav, utan man deltar precis som man vill. Det är helt okej att sitta tyst om man vill. Det finns inga instuderingsfrågor. Det handlar om att närma sig texterna. Explore, not explain, säger han.