Anna Bergman går på Konstfack och målar verk som ofta är ungefär tre gånger fyra meter stora. Hon behövde plats och fick fatt i en tom lokal ovanpå Claessons trätjära.
– Jag flyttade in. Min hyresvärd Ulf Bergman och jag hade en väldigt fin dialog och det visade sig att han hade ett väldigt konstintresse. Han målar själv och förstår problematiken för konstnärer, att man måste jobba i lugn och ro och ha ett ställe som inte får kosta för mycket. Han hade också för många år sedan funderat på att göra detta till en konstnärlig yta, säger Anna Bergman.
Lokalen ligger på Järnmalmsgatan som sedan tidigare har varit tilltänkt som ett konstnärligt stråk av Fastighetskontoret. De är också en av de lokala sponsorerna bakom festivalen Hall of Fame som på tisdag öppnar så att allmänheten under tre veckor kan ta del av vad som händer.
– Då möter man 21 konstnärer som jobbar på väggarna och platsspecifikt i parkerna, jag kommer själv att jobba med en muralmålning här inne. Det är work in progress och alla är välkomna, säger Anna om festivalen som pågår till den 23 maj då det hela avslutas med en finissage.
En snöboll som blev en lavin
Anna visar runt och beskriver processen från ateljé till konsthallen Järnhallen som en snöboll som blev en lavin. Efter Hall of Fame blir det ett sommaruppehåll så att hon kan komma ikapp med sin kandidatutställning till Konstfack. I anknytning till konstbiennalens satellitprogram GIBCA extended i augusti flyttar Sebastian Gäbel in som första residenskonstnär. Först använder han hallen som ateljé och sedan blir det utställning. Han är, liksom de flesta av de 21 konstnärerna på Hall of Fame, Göteborgsbaserad.
– Jag tror att Ringön och kanske Göteborg står inför ett förändringsbehov. Det är mycket som händer och de konstnärliga strömmarna börjar handla mer om produktion och arbete. Göteborg har ju redan några konstnärliga scener som främst består av internationella teman. Järnhallen ska ska vara mer lokal och en plats för processrelaterad produktion. Många vill också arbeta tvärdisciplinärt, att diskutera projekt eller klura ut grejer man vill genomföra tillsammans med Chalmers eller andra yrkeskategorier, säger Anna.
Efter biennalen väntar ett projekt för alternativt boende. Kanske får Anna också fler konstnärskollegor i lokalerna efter hand.
– Tanken är att Järnhallen ska växa organiskt. Det som sker i Järnhallen är att vi gör konst. Processen blir synliggjord och vår verksamhet ska till 90 procent vara konstnärlig. Jag tycker att det plockar upp Göteborgs själ, det är process och produktion – vi gör grejer, säger Anna.
Flera av företagen i närheten har hjälpt till att finansiera och Anna hoppas att det också kan bli andra typer av samarbeten.
– Fastighetsägarna här är väldigt öppna. Säg att man kopplar ihop en konstnär med Lundby Plåt, Metallservice, gipskillen – eller med skroten och recykling! Om man kopplar ihop material, plats, närvaron i Järnhallen och återkoppla det i miljön här. Det hade varit fint!