Leif Stinnerbom. Som i midsommarhelgen firar 50-årsjublieum med Västanå teater i Rottneros utanför Sunne i Värmland, en berättarteater som gjort storslagna allkonstföreställningar som hela tiden utgått från Selma Lagerlöfs verk. Nu har de premiär för jubileumsföreställningen ”En saga om en saga”.
Ett halvt sekel med Selma – vad håller din entusiasm uppe?
– Den stora lusten att berätta! Det finns så otroligt många fantastiska historier som måste berättas. Dramat, som hos Västanå Teater berättas med musik, dans och ord, kastar ett förklarande ljus över livet och människorna. Jag tror det kan öka förståelsen för att livet kan uppfattas på olika sätt beroende på var man befinner sig i livet och i världen. Den dramatiska konsten ger oss insikt och förstånd på det mänskliga. Något som känns särskilt viktigt i dessa dagar av oro och motsättningar. Konsten kan hjälpa oss att befrias från trångsynthetens bojor.
Nu ska Marika Lindström spela henne i en kavalkad – varför är hon en bra Selma?
– Marika är en fantastisk, dramatisk skådespelerska som är van att gå in i olika karaktärer. Marika är dessutom i likhet med Selma Lagerlöf uppväxt i Värmland och har därmed det värmländska i sig. Selma var djupt rotad i den värmländska myllan, samtidigt som hon hade det andra benet i det moderna, urbana livet. Från Selmas originalutkast kan man se att hon ofta skrev på dialekt, därför passar det utmärkt att Marika behärskar både värmländskan och den mer uppsvenska, högtidliga svenskan. Marika har en exceptionell värme och distinkthet i sättet att förmedla alla dessa tankar som jag har hämtat från Selmas brev, så hon är den optimala skådespelerskan för den här rollen.
Vilka godbitar ur teaterns förflutna är du mest glad över att återkomma till?
– Det är svårt att välja ut någon, när det finns så oerhört många fantastiska berättelser! ”En saga om en saga” är ett slags avsmakningsmeny, där publiken får smaka på lite av mycket. Både ”Gösta Berlings saga”, ”Nils Holgersson”, ”Kejsarn av Portugallien” och ”En herrgårdssägen” ligger mig oerhört varmt om hjärtat men även trilogin om släkten Löwensköld hon skrev i slutet av sitt liv är fantastisk. Roligast den här gången har nog ändå varit att hitta den röda tråden i föreställningen, det som knyter ihop Selma Lagerlöf med Västanå Teater. Vi delar konstsyn i mycket; det icke-realistiska berättandet, stiliserandet, det ständiga sökandet efter poesi i gestaltandet och samtidigt fascinationen över det metafysiska och övernaturliga. Selmas stora intresse för musik, dans och teater kommer fram i hennes brev, som jag studerat extra mycket denna gång.
Tre andra tips för en scenkonstsommar
Don’t, Kiss. Skånes
Dans
En dansföreställning där dansarna aldrig får släppa kontaktren med varandras läppar, kyssen följer med i alla rörelser. En föreställning om kärlek, jämlikhet och mänskliga motsägelser i hela sin härligt komplicerade storhet, skapad av den uppmärksammade italienske koreografen Fabio Liberti för Skåne dansteater.
Spelas i Skåne och Köpenhamn till 17 juli. Spelplan finns på: skanesdansteater.se
Popkvinnor andra sommaren
Musikteater
Baserat på Anna Charlotta Gunnarssons bok ”Kvinnorna som formade pophistorien” har Rasmus Lindberg skapat en musikkavalkad som berättar om pophistoriens kvinnliga pionjärer vars påverkan osynliggjorts. Den hade premiär redan 2020 men nu har fler berättelser lagts till.
Spelas Norrbotten 28 juni till 15 juli. Spelplan finns på: riksteatern.se.
What will have been
Cirkus
Ett av världens främsta cikruskompanier, australiske Circa, gästar Parkteatern i Stockholm i sommar och framför en skräddarsydd föreställning som tänjer på gränserna för vad människokroppen kan göra, ackompanjerad live på scen av violinisten Lachlan O’Donnell.
Spelplan finns på: kulturhusetstadsteatern.se.
Spelas i Stockholms parker till och med den 2 juli.