– Vi kastar konsten rakt i ansiktet på folk, och det lämnar ingen oberörd, säger Elin Persson, projektledare på Open Art.
Alicia Martin från Spanien kom till Örebro för flera veckor sedan. Tillsammans med volontärer har hon borrat, klistrat och snurrat fast böcker på hönsnät för att skapa ett gigantiskt verk. Resultatet är en boll av 5 000 böcker som när som helst kan tippa över kanten och hamna i Svartån.
– Tänk dig att du har rullat bollen uppför ett berg likt Sisyfos och att bollen gång på gång har rullat ner igen. Nu har du gett upp och den står där i ett mellanläge. Ska den ramla ner i ån eller ska den stå kvar? Det är den känslan av rörelse som har stannat upp som jag vill skapa, säger Alicia.
Stillastående Sisyfosklot
Verket är en fånge i tiden, fast i ett mellanläge där allt står och väger. Samtidigt signalerar materialet som verket är byggt av andra saker. För böckerna i sig för med sig historier och bilder in i verket.
– Alla har en relation till böcker och vanligtvis står de prydligt uppradade i hyllor, här bildar de ett kaos och allt som står i böckerna blandas. Barnböcker, akademiska böcker, gamla böcker som är äldre än oss och nya böcker. Lukten och känslan i materialet skapar en tidlöshet, säger hon.
Det var inga problem att få tag på de drygt 5 000 böcker som behövdes. Örebroare har gladeligen bidragit med sina gamla bokskatter, även hjälporganisationer har hört av sig och velat dela med sig av skänkta böcker, för ingen ville slänga de överblivna böckerna.
– Det här blir folkets verk. Jag tycker det är fint att människor bidrar med böcker för att hjälpa till att förverkliga min dröm. Genom recycling får böckerna åter bli en del av staden, säger hon.
Interagerar med invånarna
Fler konstnärer har tagit hjälp av invånarna i Örebro i sitt skapande. Den tyska konstnären Ulrike Kessl kommer att klä in både ett rum i Krämaren och ytterväggarna på Rådhuset i spindelväv skapad av örebroarnas strumpbyxor.
– Gensvaret har varit positivt och efter insamlingen skickade vi iväg alla strumpor till Tyskland där de syddes ihop och nu är de tillbaka i Örebro igen, berättar Elin Persson, projektledare på Open Art.
Värnar om den fria kreativa kraften
Elin Persson visar runt bland konsten som tillverkas eller förvaras på Holmens industriområde i Örebro. Flera veckor innan konstbiennalen drar igång har konstnärer varit på plats och jobbat stenhårt för att färdigställa sina verk.
– Det är en magisk tid när alla kommer hit och börjar jobba. De sliter verkligen stenhårt. Ibland ändrar konstnärerna sina planer och gör ett annat verk än vad de hade tänkt från början. Vi försöker vara öppna för det. Att den kreativa kraften ska vara så fri som möjligt, berättar Elin Persson.
Suddar ut gränser
Den kreativa kraften i Open Art påverkar hela stadsbilden och alla som rör sig i staden.
– Vi trycker upp konsten i ansiktet på folk. Och det lämnar ingen oberörd. folk pratar om konst på jobbet, i skolan med sina vänner. Det är helt underbart. Det finns annars en tröskel för att ha en åsikt om konst, som att det är något som är till för överheten. Men det suddar vi ut. Alla får känna och tycka vad de vill, säger Elin Persson.
Weiwei gästar från husarrest
Mest omtalat, redan innan årets upplaga av Open Art dragit igång, är att den kända kinesiska konstnären Ai Weiwei deltar med ett verk på Köpmangatan. När ETC Örebro besöker verkstaden på Holmens industriområde har lådorna med 390 arbetsuniformer precis dykt upp. Tanken är att installationen ska visa det monotona arbete som dagligen utförs av kinesiska arbetare. Eftersom Ai Weiwei sitter i husarrest i Kina kan han inte själv hänga upp sitt verk.
Allvar blandas med glädje och lekfullhet. En gatbit har stängts av för biltrafik och på den rosafärgade gatstumpen skapar flera lekfulla skulpturer en ny mötesplats i sommar.
– Jag gör tre gigantiska popcorn och tre popcornkärnor man kan sitta på och man ska även kunna sitta inuti ett stort popcorn. Det var en idé som poppade upp. Jag ville ha någon offentlig konst som blir en trevlig mötesplats. Popcorn har en känsla av underhållning, fredagsmys och bio samtidigt som man kan se en utveckling. Från kärnan till en otroligt vacker form. En form som inbjuder till lek, säger Anton Hjärtmyr.