BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är en tanke som vi leker med. Vi har precis sagt upp vårt kontor i stan och vi vill flytta hit. Det här är framtiden. Det är här vi måste vara och verka, innan det gentrifieras helt. Kista är det närmaste man kan komma till hur en metropolitisk storstad ser ut i dag. Du har allt här: forskningslabb, universitetet, stora företag, och orten. Det är så här det ser ut, det här är mitt Sverige. Den här blandningen, kolla bara på folket här omkring. Det kallas förort, men det är stan, rakt av. Det tar bara 13 minuter med tunnelbanan från Centralen, säger Babak.
Han börjar prata om allt från stadsplanering och forskning till kläder och det nya stipendiet som RMH just har gått ut med att de ska instifta. Det ska gå till unga talanger inom mode, musik, företagande och innovationer och ska börja delas ut nästa år.
Musiken är grunden
Babak Azarmi, och RMH som helhet, vill väldigt mycket mer än att bara släppa skivor. Men det är ändå musiken som fortfarande är grunden för verksamheten.
Musiken har satt namnet RMH på folks läppar. Och med bolaget som plattform har artister som Silvana Imam, Erik Lundin, Cherrie, Dida och Adam Tensta kunnat nå enorma framgångar. Det senaste året har de toppat listor, sålt guld, fyllt varenda lokal och festivalscen i landet, hyllats av medier och vunnit en drös tunga priser. Musiken är grunden som får dem att nå ut och skapar möjligheterna för att göra allt det där andra.
– Ja, musiken är faktiskt ett av få medier i dag som man kan använda för att förändra någonting på riktigt, menar Cherrie.
När hon för ett år sedan släppte debutsingeln ”Tabanja” slog den ner som en bomb. SVD-ledarskribenter använde den som slagträ i debatten kring förortsvåldet, samtidigt som Cherrie fick två Grammisnomineringar. Och när debutalbumet ”Sherihan” kom i våras väntade ännu fler hyllningar. Nu berättar Babak att Cherrie ska vara support åt amerikanska r’n’b-stjärnan Jhené Aiko i Los Angeles senare i höst.
– Det känns helt sjukt att åka till LA och spela! Och vi ska till Kina på turné i oktober. Hela det här året har hänt så snabbt att det är svårt att känna efter ordentligt. Det är fett, men det viktigaste för mig är att få göra detta utan att kompromissa med min konst. Att jag fortfarande gör musik som till 100 procent bara har min sanning i sig. Och som är på svenska, men att ändå kunna ta det ut till hela världen, säger Cherrie.
Hon menar att musiken är ett universellt språk.
– Många gånger när folk från utlandet har hört min musik så har de fattat känslan ändå. Det är det som är så fett med musik. Vi lyssnar på fransk hiphop här. Vi lyssnar på dancehall och fattar inte någonting. Vi lyssnar på afrobeat, och förstår inte. Men det går ändå. Det var samma grej när Stormzy var med på min låt. Han fattade energin direkt, säger Cherrie.
Babak berättar om alla människor som har berörts av Cherries texter, som har skrivit brev och mejl om hur mycket musiken har berört dem.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Artister som Silvana, Cherrie och Erik behöver inte sätta på sig en Stålkvinna-kappa och göra en massa saker för att hjälpa folk i deras vardag. Deras musik räcker. Det är det som är så viktigt. Så mycket brev och mejl som Cherrie har fått, alltså det går inte att beskriva. Vi touchar base på någon varje vecka, säger Babak.
Vad betyder det att få priser och bli hyllad av etablissemanget?
– Det är kul att de uppskattar det, man blir glad så klart. Men det är viktigt att inte fastna för mycket i det. Det som är fett är att alla i RMH som har fått nomineringar och priser har gjort saker som har varit 100 procent genuina. Det jag minns från de där galorna är att vi har roligt och är tillsammans, blir fulla och kärleksförklarar varandra, säger Cherrie.
– Det blir ett kvitto. Men samtidigt, om vi skulle ha fått alla de där 13 grammisarna hade det varit likvärdigt med att Cherrie har fått en miljon människor att lyssna på ”Lämna han”, och sedan lämnat sina dåliga relationer. Det kanske är klichésvar men det betyder så mycket mer. Det är så vi bygger vårt arbete, säger Babak.
Hade ni väntat er att det skulle gå så här bra?
– På ett sätt ja, på ett sätt nej. Vi pratar mycket om energi när vi har möten med Babak. Att vi har bra energi inom gruppen. Jag har alltid förstått att det skulle bli något väldigt speciellt av det, säger Cherrie.
– Vi jobbar hårt allihop. Det är som Cherrie säger, har man bra energi så kan man lägga 20 timmar per dag, och sova på möten. Jag tror inte att någon av oss har skördat de pengar som vi borde göra ännu. Jag tror inte att någon av oss tänker så mycket på det heller. Alla känner att det är på väg. Och det viktigaste av allt är att vi äger allting själva. Alla artister äger materialet. Om man kollar runt så är det många som inte äger sin egen musik, säger Babak.
– Och som måste kompromissa med sin konst. Det skiljer RMH från alla andra. Varenda idé jag kommer med, allt jag vill göra som artist, kan de hjälpa till att förhöja. Den supporten gör extremt mycket. De människor man jobbar med måste förstå din vision, vad du vill göra, och vilja göra det med dig genuint. Jag har jättemycket tur som hamnade med RMH. Annars hade jag säkert inte kunnat göra musik
i dag, säger Cherrie.
– Vi försöker skapa ett bolag som är föränderligt. Att kunna förändras utan att rubba visionen och att hänga med i samtiden. Det är så vi vill jobba och då kommer vi kunna göra stora grejer. Inte bara för oss utan också för att bygga en infrastruktur för de unga som kommer efter oss säger Babak.
"Två timmar långt medley"
Nu på lördag är det dags för nästa steg på RMH:s resa. Efter fjolårets stora fest på Trädgården, då bland andra Zara Larsson och Seinabo Sey gästade, upprepas nu RMH Blockparty med en ännu större fest på Nobelberget. De kommer att ta dit mat som Afro tacos och etiopiskt kaffe, flyger in en tatuerare från London och ska klä in hela lokalen med tyger där budskap som sammanfattar RMH:s värderingar står skrivna. Dessutom har de samarbete med föreningen Nattskiftet – och har krävt att vakterna ska vara hälften kvinnor och män. De vill skapa en fest som inte liknar något annat.
– Vi bestämde att vi ska växla upp för varje år. Den här gången ska det bli ett två timmar långt medley med alla våra artister på scen gemensamt. Vi ska skapa en musikal av det. Vi lägger 170 000 spänn bara på att skapa scenen. Jag tror inte att någon rapartist i Sverige har varit i närheten av den produktionskostnaden förut. Vi ska skapa en show. Vi ska verkligen skapa Sveriges bästa show, säger Babak Azarmi medan solen sakta går ner över Kista torg.