– Det faktum att han var en väldigt ondskefull man som samtidigt gjorde mycket gott för sin omgivning och familj, och som var ansvarig för en väldig mängd dödsfall i sitt land men som också försökte bli president, alla de motsägelserna gör honom fantastisk att gestalta.
När vi möts har Wagner Moura nyligen avslutat inspelningen av Narcos andra säsong och håller som bäst på att skaka av sig sin karaktär – vilket inte är det lättaste, förklarar han.
– Trots att jag har gått tillbaka till min normalvikt och känner mig som mig själv fysiskt igen, kommer han nog att finnas kvar i mig i ytterligare ett par månader. Jag tillbringade två år med honom, och det vi skådespelare gör sker i våra kroppar. Så det kommer att ta sin tid.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Säsong två den sista
Narcos är uppbyggd som en polisserie med berättarröst av DEA-agenten Steve Murphy (Boyd Holbrook), som tillsammans med vad som utvecklas till en smärre armé – bestående av både det amerikanska och colombianska rättsväsendet – bekämpar Pablo Escobar och hans kartell. Första säsongen spänner över 15 år av Pablso Escobars liv, vilket säsong två skiljer sig ifrån.
– De nya avsnitten skildrar hans 18 sista månader i livet, så det är en mindre episk och mer dramatisk säsong. Den tar avstamp i Pablo Escobars flykt från fängelset La Catedral och pågår fram till hans dödsdag. Vi spelade in scenen där han dör på samma tak där han dog i verkligheten, vilket var ganska galet. Och att ta farväl av honom var känslomässigt för alla i produktionen.
Wagner Moura hade ingen särskild fascination för knarkkungsarketypen i populärkulturen innan han fick huvudrollen i Narcos. Men hur knarkhandel påverkar ett samhälle visste han.
– Det är en del av min verklighet. Jag är brasiliansk, så knarkhandel är en del av vår politik och kultur, och syns i mitt dagliga liv. Så bara för att jag inte är colombiansk har jag inte känt att jag har berättat om något som inte har något att göra med mitt liv, och Latinamerika i stort.
Även korruptionen som skildras i Narcos kan Wagner Moura känna igen från Brasilien.
– Korruption har precis som knarkhandel blivit del av vår kultur i Latinamerika. Och i Brasilien anklagar vi alltid politiker för att vara korrupta, men även mannen på gatan utnyttjar systemet. Om man till exempel felparkerar är det bara att betala en muta, så får bilen stå kvar.
Hur kan man då som skådespelare så effektfullt mänskliggöra en man som var ansvarig för tusentals mord? Det handlar om att använda sig av universella drag, menar Wagner Moura.
– Han var en person. Även Osama bin Laden var en person, som hade vänner och som kunde dra skämt som folk skrattade åt. Självklart har alla människor sidor som närstående kan uppskatta. Och om jag inte skulle få porträttera honom så nyanserat hade jag inte tagit rollen.
Även om många i Colombia är trötta på att deras land har stämplats som kokainnationen nummer ett – och att delar av den colombianska publiken därför har reagerat negativt på tv-serien – anser Wagner Moura att Narcos fungerar som en manifestation av viljan att förändras.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Det är nyttigt att erkänna negativa aspekter av sitt lands historia. Mitt nästa projekt blir att regissera en film om diktaturåren i Brasilien, och vi har en amnestilag som praktiskt taget har förlåtit alla som var del av det styret, som var ansvariga för att tortera, döda, och så vidare. Och jag tror inte att det är nyttigt för ett land. När man åker till Tyskland ser man monument överallt som påminner om andra världskriget och nazismen. Jag tycker att något av det bästa med konsten är att den kan skapa en spegelbild av samhället, som vi då kan välja att förändra.