Det skulle kunna vara en festival i mängden, förvisso med imponerande bokningar, men Department vill få ut något mer, utöver extasen på dansgolvet, basmullret i högtalarna, blixtrande lasershower och möten mellan människor.
– Vi vill förändra världen, säger festivalarrangören Karl Törnros.
Artistbokningarna är helt jämställda mellan könen och all mat som serveras på området är vegansk. Så har det varit sedan Department startade våren 2017. Karl Törnros lyfter fram vikten att jobba inom samhällsutvecklande rörelser.
– Det finns starka värden i festivaler, en stark identifikation hos publiken. Och vi är alla ganska engagerade personer.
Till årets festival har de höjt målsättningen rejält för att ta klimatansvar fullt ut. Department satsar på att bli världens första klimatpositiva musikfestival.
– I år tar vi steget vidare och tar det stora greppet kring klimatansvaret. Vi ska stå för allt, varenda kilo i vårt klimatfotavtryck tar vi ansvar för. Vi är öppna med hur mycket vi påverkar och har tydliga linjer för hur vi ska minska dem.
Positivt klimatfotavtryck
Festivalen vill skapa ett klimatfotavtryck som är netto-positivt och har med hjälp av företaget ZeroMission tagit fram en arbetsmodell som analyserar, minimerar och klimatkompenserar alla utsläpp som är relaterade till festivalen och inte går att undvika.
Department följer standarden för klimatneutralitet, PAS 2060:2014, vilket innebär att de måste dokumentera hur utsläppen är beräknade i varje steg som leder fram till festivalen. Från byggande av scen och servering av mat och dryck till artisternas och besökarnas resor och boenden. Alla utsläpp över en procent av det totala klimatfotavtrycket inkluderas och beräknas utifrån ett livscykelperpektiv.
– Resorna är absolut största klimatboven på en musikfestival, säger Johanna Grant från ZeroMission.
– Både besökarnas och artisternas resor. Om alla skulle flyga till Stockholm skulle det bli jättehögt, men där kan man styra en del och göra event som lockar mer lokalt.
Runt 60–70 procent av festivalbesökarna på Department är stockholmare, resten har rest från andra städer och länder. För att få reda på hur stort klimatavtryck besökarna gjort ska volontärer intervjua besökare på området för att samla in data om hur de rest.
– Det är den bästa idén vi kom på för att kontrollera och få en översikt på hur folk har rest. Om de flugit, tagit tåget eller åkt med en gammal Volvo från Borås. Vi har brottats med den här frågan jättemycket, och kan inte påstå att vi är felfria. Vi är helt transparenta med all problemställning, säger Karl Törnros.
Undvika långa resor
Som ett led i att minska resandet har Department även startat en sidofestival i Köpenhamn, kvällen innan Stockholms-festivalen. Det handlar även om att undvika resor på längre sikt.
– Tänk alla svenskar som reser till Berlin och Ibiza för att gå på klubbar. Vi vill ta hit artisterna så att folk ska slippa resa för att lyssna på dem.
Johanna Grant är glad över att musikfestivaler tar ställning och agerar för klimatet.
– Klimathotet berör alla, oavsett om man är festivalarrangör eller var man än verkar i samhället så är det vi som ska lösa det här. Man vill fortfarande kunna konsumera musik och kultur, men i en hållbar värld. Jag hoppas det gjuter engagemang och sprider sig, även på längre tid, säger hon.
Karl Törnros hoppas att de kan inspirera andra festivalarrangörer att följa efter.
– Vi vill föra debatten framåt och göra en insats. Delge andra festivaler att man jobba på liknande sätt. Jag tror att alla företag kommer behöva deklarera klimatpåverkan i sin verksamhet. För oss är det relativt enkelt ändå, som en liten festival och med en typ av musik som är rätt miljövänlig, med små produktioner. Med tanke på det språkrör som musik kan vara vill vi definitivt ta vårt ansvar, säger han.