BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är en komedi med en ganska absurd utvecklingskurva. Alla låga sidor hos de här personerna exponeras och det blir till slut en kavalkad av lågheter, säger skådespelaren Åsa Forsblad Morisse.
Hon spelar rollen som Veronique när ”Massakerguden” har premiär på Uppsala stadsteater i morgon lördag. Veronique är kvinnan i värdparet och den som har styrt upp mötet med föräldrarna till pojken som slagit deras son. Hon är författare, vurmar för kultur och Afrika och värnar om det globala. Det är också hon som vill sköta samtalet i kärlekens tecken och fokusera på att alla ska vara öppna och tillmötesgående – ja, i vart fall är det ambitionen till en början.
Och för många är nog handlingen bekant: den franska dramatikern Yasmina Rezas pjäs filmatiserades redan 2011 med bland annat Kate Winslet och Jodie Foster i rollerna. Men Hollywoodproduktionen ”Carnage” har Åsa Forsblad Morisse undvikit att titta på.
– Jag har inte velat fastna i Jodie Fosters gestaltning av karaktären utan har fokuserat helt på texten, säger hon.
Borgerligt drama
På Uppsala stadsteater kommer det borgerliga dramat att utspela sig på Lilla Scenen, något som gör föreställningens inramning ännu mer intim. Och det är inte bara konversationen mellan de båda paren som kommer att förändras under mötets gång, avslöjar skådespelaren – även vardagsrummet där hela pjäsen äger rum kommer att utvecklas.
Om jag säger ”god ton” och ”dålig stämning” – är det en bra sammanfattning skulle du säga?
– Ja alltså, dålig stämning är verkligen bara förnamnet! Den här borgerliga lilla kvartetten och deras egon sätts verkligen under lupp. Man får se hela deras äktenskap fläkas upp och på slutet är det bara fyra spillror kvar där på scenen, säger Åsa Forsblad Morisse.
”Massakerguden” rymmer verkligen tvära kast mellan känsloyttringarna. Inte minst mellan Veronique och mannen i det gästande paret – som spelas av skådespelaren (och Åsa Forsblad Morisses man) Aksel Morisse. De andra två rollerna spelas av Joakim Gräns och Moa Silén.
Den lilla ensemblen har arbetat fram pjäsen tillsammans med danska regissören Anders Lundorph som i vår även kommer att sätta upp Jonas Gardells ”Torka aldrig tårar utan handskar” på Det Kongelige Teater i Köpenham.
– Anders Lundorph är en ny bekantskap för mig och det har varit otroligt roligt att jobba med någon som man inte har koll på från tidigare samarbeten. Då blir det bara pjäsen som står i centrum och vi andra som sluter upp runt den, säger Åsa Forsblad Morisse.
Men arbetet har också varit utmanande med många känslokast som dessutom dras till absurdum. För Veronique handlar konflikten i känsloyttringarna framför allt om godhet som står mot aggression.
– Man spelar varm och godhjärtad ena sekunden och aspackad och aggressiv nästa. Men alla de här känslouttrycken är också en fest att spela. Det är totalt all in i en timme och 25 minuter! Karin Andersson