– Det är första gången någon gör en så här bred utställning med verk ur hela hans konstnärsskap, säger Iris Müller-Westermann, curator för utställningen Ulf Rollof: Akut på Moderna museet i Malmö.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Ulf Rollof refererar till sig själv som skulptör men utställningen som nu fyller Turbinhallen och flera angränsande rum vittnar om variation i både i tilltal och utförande. Här ryms allt - från oljemålningar, akvareller och foto till skulpturer, både med och utan tekniska inslag.
– Konstnärer kan ofta sägas ha hittat en stil som man kan lära sig att känna igen. Men det fascinerande med Ulf Rollof är att han har en sådan bredd att man skulle kunna tro av verk från olika hans olika faser har skapats av olika personer, säger Iris Müller-Westermann.
En röd tråd
Den röda tråden kan också sägas bestå av flera komponenter som återkommer i olika varianter. En sådan komponent är bilder och skulpturer som refererar till våldsdåd och katastrofer. Dit hör en serie av tre skottsäkra glas med kulhål. Men mest talande är ett av de mindre rummen där det finns en samling av små men upplysta svartvita foton, som togs drygt en vecka efter den jordbävning som fullständigt raserade Mexiko city.
Ulf Rollof, som då var drygt 20 år, var i Mexiko på väg mot huvudstaden när jordbävningen kom. Han och den vän han reste med väntade ett par dagar med att ge sig in i katastrofområdet, men väl där började Ulf Rollof ta bilder av förödelsen. Medan han gjorde det hände också något med honom själv.
– De insikter jag fick då blev grunden till hela mitt konstnärsskap, säger han.
Sjukdomen och magenta
Ulf Rollofs verk tar alltid på ett eller annat sätt avstamp i något han själv har upplevt. På Moderna museet visas en serie om 114 akvareller som skildrar förloppet när han insjuknade i en allvarlig depression, och hur han sedan kom ur denna. Två skulpturer är direkt kopplade till en sjukdom han senare drabbades av, där han under en tid levde utan diagnos men med svår smärta.
– Sjukdomen jag fick och den röda färgen kan kopplas ihop även i faktisk mening, då det kan vara min kärlek till magenta som utlöste sjukdomen jag fick. Magenta är mycket giftig och var en färg jag arbetade mycket med, säger han.
Att finna acceptans
Både besöket i det härjade Mexiko city och de sjukdomar han har fått har på flera sätt satt avtryck i hans konst. Men det har också färgat hans livsuppfattning.
– Vi ägnar oss mycket åt att försöka avvärja svåra händelser av olika slag, men katastrofer inträffar ändå, hur mycket vi än försöker komma undan dem. Att kunna hitta en acceptans och lära sig att förhålla sig till det som är oundvikligt är därför viktigt, säger han.
Det självupplevda finns med som en sorts grundton, men utan att kräva speciellt uppmärksamhet.
– Ulf Rollof fastnar aldrig i det privata. Som betraktare behöver du därför inte känna till bakgrunden för att förstå verken. Det är det som kännetecknar bra konst, att de kan tala för sig själva, säger Iris Müller-Westermann.
Akut aktualitet
Utställningen har fått namnet Akut, som är ett ord som sammanbinder mycket av det Ulf Rollof har producerat. Ett verk som har fått ny aktualitet, och som finns skildrat på utställningen genom en serie foton, är en installation han fick bygga intill den plats vid gränsen mellan Mexiko och USA som är startpunkten på många människors flyktväg, från fattigdom till ett land där det finns hopp om ett bättre liv.
Utställningen pågår till den 14 januari 2018.