I dagarna har ”Gåsmammans” fjärde säsong börjat visas i TV 4 efter att också legat ut på C More med rekordtittarsiffror som följd. I bägge serierna är Alexandra Rapaport exekutiv producent och i ”Heder” har hon dessutom medverkat till att ta fram innehållet i serien.
– Sofia kom med idén sedan har jag, Julia Duvenius och Anja Lundqvist utvecklat innehållet även om vi inte skrivit själva manuset. ”Heder” handlar om övergrepp mot kvinnor.
– ”Heder” berättas också utifrån ett kvinnligt perspektiv, något som gjorts alltför lite. Det är ett mer annorlunda perspektiv än det vanliga i krimserier där historiskt det kvinnliga offret ofta reduceras till en naken, skändad kropp. Det är sådant vi vill komma ifrån. Vi vill berätta utifrån en brinnande kvinnlig synvinkel. Det som är vår vardag och vad en kvinna har att förhålla sig till.
Startade innan Metoo
Många kopplar ihop ”Heders” innehåll med Metoo-rörelsen där Alexandra Rapaport medverkade i Tystnad Tagning, den del av Metoo som tog upp kvinnors situation inom film och teater.
– Men ”Heder” uppstod före Metoo, vi började arbete med den ett år innan Tystnad Tagning. Vi har absolut kunnat ta rygg på detta och kunnat borra djupare. Saker har också förändrats under arbetet, samtyckeslagen infördes vilket betydde att vi fick ändra i manus. Det kommer upp nya saker hela tiden, kartan ritas om, det är någonting som håller på att hända.
Alexandra Rapaport menar att detta är ett mycket brett perspektiv, det handlar inte bara om en fråga:
– Hela min gärning kretsar kring att jag som kvinna ska kunna verka på samma villkor som en man. Det går inte att begränsa till bara de historier vi berättar, utan gäller i alla delar av mitt arbete och liv.
”Stark identifikationsfaktor”
Det finns beröringspunkter mellan till exempel ”Heder” och den trilogi baserad på danska författaren Hanne-Vibeke Holsts böcker om en ung, kvinnlig politiker där Alexandra Rapaport spelade huvudrollen.
– Det är alltid tacksamt att berätta en historia ur verkligheten med ett kvinnligt perspektiv. Vi består ju faktiskt av halva befolkningen så det finns en stark identifikationsfaktor.
– Det gör en skillnad att materialet är framtaget av kvinnor, det får ju en kvinnlig prägel, men sedan gillar jag också att samarbeta över könsgränserna. Jag tycker inte om när man delar upp det helt, jag tror inte på det. Men absolut; vi berättar andra historier.
Macho och det manliga har länge varit förhärskande inom krimserier i TV och på bio, men det håller på att ändra sig. När TV-serien ”Heder” presenterades blev det direkt ett stort internationellt intresse och många länder ville ha den. En ny säsong är också redan beställd.
– Det är nya tider, säger Alexandra Rapaport. Man vill ha nya berättelser med nya perspektiv om vår samtid, som samtidsdokument. Dessutom är ”Heder” en spännande och underhållande serie – det är ju inget politiskt manifest.
– För mig är det här politik, politik är att berätta om samtiden, att våga stå för vissa saker i vår tid. Det har inte alltid att göra med partitillhörighet; jag har alltid varit klar över vad jag är mot när det kommer till vissa tendenser i samhället. Man kan se det som en politisk aktion om man vill – men jag är framför allt kreatör och skådespelerska. En viss moralisk ståndpunkt tycker jag dock att alla människor bör ha.
Saknar arbetet på teatern
I några månader kommer Alexandra Rapaport att stå utanför produktion, vara inspelningsledig, och ska istället arbeta med sitt produktionsbolag Bigster som hon och några andra startade för två år sedan:
– Jag ska funderar över nästa säsong av ”Heder” men jag är ledig fram till att inspelningarna börjar nästa år.
Någon teater blir det inte heller inom överskådlig framtid, Alexandra Rapaport är tjänstledig från Dramaten och det finns inga konkreta planer där:
– Jag saknar teatern, jag längtar efter den, men ibland går det inte att knö ihop allt. Men jag älskar teatern.