VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Romanen skapade stor uppmärksamhet när den släpptes i fjol, delvis på grund av att många såg den som en slags kommentar till Witt-Brattströms havererade äktenskap med litteraturvetaren Horace Engdahl två år tidigare:
– Det blir alltid sådär. När Strindberg skrev En dåres försvarstal tänkte alla att den handlade om hans äktenskap med Siri von Essen, men det spelar ingen roll egentligen, säger Ebba Witt-Brattström när ETC Västerås ringer upp.
– Strindbergs bok är en klassiker nu, och det kommer min bok också att bli. Om tjugo år står den för sig själv, och nu när den dessutom blir opera har den också möjlighet att flyga över hela världen. I Polen är det ju ingen som bryr sig om mina privata förhållanden, det är mest kulturfolk i Stockholm som gör det, fortsätter hon.
Uppbackning av Västerås Sinfonietta
Under namnet Kärlekskriget har Ebba Witt-Brattströms roman nu blivit en opera, som har skrivits av Paula af Malmborg Ward och Mathias Clason. Den kommer att framföras på Västmanlands teater med uppbackning av Västerås Sinfonietta.
Regissör för uppsättningen som har premiär den 13 oktober är Niklas Hjulström, som tillika är chef för teatern.
– Det hade faktiskt varit svårare att göra en renodlad teaterpjäs av den här boken. Den rör sig i gränslandet mellan poesi och prosa, och när jag slog upp den kände jag direkt att den skulle bli en opera. Dels för att boken ligger åt det poetiska hållet, men också för att det rör sig om så stora känslor, säger han.
– Jag har aldrig jobbat med opera förut, och har nog inte alltid förstått de konventioner som är förknippade med opera. Så för min del var det här ett bra verk att börja med, med tanke på att det är en kammaropera med väldigt få personer på scenen, fortsätter Niklas Hjulström.
Operan hade urpremiär i juli på Vattnäs konsertlada utanför Mora, och hyllades då av en i stort sett enig kritikerkår. Rollen att gestalta kvinnan i det infekterade skilsmässodramat faller på den erfarna operasångerskan Anna Larsson som också är en av ägarna till Vattnäs konsertlada. Hon har tidigare medverkat i operor som Rhenguldet och Siegfried av Richard Wagner, och gjort framträdanden på operahus i Berlin, München, Wien, Salzburg och Florens.
– Operor brukar ofta handla om den ”andra änden” av en kärlekshistoria, det vill säga förälskelsefasen, men här är man vid slutet. Det känns väldigt mycket på riktigt, ett drama i samtiden, säger hon.
– Det har varit otroligt kul att få gå in i karaktärerna och göra opera som är så filmisk, fortsätter Anna Larsson, som trots att hon har jobbat med en mängd erfarna operaregissörer genom åren öser beröm över novisen Niklas Hjulström för det jobb han har gjort med Kärlekskriget:
– Han har ju inte gjort opera förut, men han var otrolig. Hela rörelseschemat på scenen är så organiskt och bra. Han är en fantastisk regissör.
Anna Larsson får medhåll av Ebba Witt-Brattström.
– Niklas har betytt enormt mycket. Han var kraften som fick hela projektet att vippa över till att bli väldigt bra. Han är väldigt prestigelös och väldigt musikalisk, säger hon.
Witt-Brattström är glad
Ingen verkar gladare över att Århundradets kärlekskrig nu blir opera än just Witt-Brattström, vars långa karriär är kantad av feministiskt betydelsefulla verk som Ur könets mörker (1993) och Å alla kära systrar! (2010).
– Jag hade inte en tanke på att boken kunde bli en opera. Kanske ett skådespel. Men när jag hörde att de ville sätta upp den som en opera blev jag så otroligt glad, jag har själv ett enormt operaintresse, säger hon.
– Jag var på premiären på Vattnäs i somras, och jag tycker uppsättningen är helt fantastisk. I operaformen får man fram den kärlek och sorg som genomsyrar berättelsen, fortsätter Ebba Witt-Brattström.
Sen lägger hon till, om kammaroperan som har fått hennes uppslitande skilsmässodrama att komma till liv på scenen.
– Jag tittade mig runt i salongen, och folk snyftade. Men det gör man med opera.