BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Samtidigt förstår man också att tjejerna gör uppror, att de inte kan leva med en man som en äktenskapsmäklare har utsett.
Spelman på taket bygger på en roman som skrevs redan 1894 av Sholem Aleichem, men gjordes om till musikal 1964. Därefter har den varit en av de mest sedda föreställningarna på Broadway och även satts upp på svenska ett otal gånger. Och det är begripligt, menar Ronny Danielsson.
– En del verk har den egenskapen, de bygger på en så bra berättelse och så klassiska teman att de alltid förmår att fånga publiken.
– På något vis är den här pjäsen alltid aktuell. Jag tyckte det på 80-talet och jag tycker det nu.
Av de fem döttrarna är tre i vuxen ålder och ingen låter sig till faderns stora sorg giftas med män han skulle ha utsett. Kärleken leder dem dessutom till farliga sammanhang. När den andra dottern gifter sig med en dissident som skickas till fångläger i Sibirien följer hon efter och "förloras" av familjen. Och tredje dottern väljer att gifta sig med en ryss – fiendesidan, enligt fadern.
Går att dra paralleller till dagens Sverige
Samtidigt tränger sig omvärlden på – i tsarens Ryssland 1905 är det fritt fram att köra bort judar och ta deras mark i besittning, och den lilla bosättningen utsätts för pogromer. Samtidigt råder revolutionsstämning i hela landet och folk tar till gatorna för att störta tsaren.
Att det går att dra paralleller från Spelman på taket till dagens Sverige tycker Ronny Danielsson är mer än tydligt och nämner spontant två frågor i pjäsen som har paralleller i samtiden: ett patriarkat i upplösning och flyktingkrisen.
– Här och nu är det kanske med den muslimska gruppen som man kan se de största likheterna. Där kan det i många familjer vara viktigt att man gifter sig inom en viss sfär och att traditionerna hålls samman.
– Eller om man ser till flyktingar från länder som Syrien, som har tvingats bort från sina länder. Men här finns också ett budskap till det omgivande samhället att förstå och respektera olikheter. Det finns ett viktigt fredsbudskap i pjäsen.
Samtidigt är budskapet trots de stora svårigheterna i grunden hoppfullt, menar han.
– De blir bortkörda från sitt hem, men det blir också början till något nytt, på platser som Amerika, Warszawa och Israel. De lämnar något de älskar men något annat väntar.
Ronny Danielsson beskriver den konstnärliga visionen kring uppsättningen som "poetisk" vad gäller scenografin.
– Det är inte så att vi har gjort om något eller uppträder i moderna kläder, men vi har utformat det så att det skulle kunna vara en by både då och nu.
Det här blir ju en stor satsning från stadsteatern. Vad är det som är så speciellt med musikaler?
– Musikaler har ju blivit mer och mer populära de senaste 20 åren och drar mycket publik.
– Min tolkning är den här: En bra musikal – för det finns ju både dåliga och bra – verkar på två plan. Dels går musiken rakt in i hjärtat, samtidigt som du får berättelsen till hjärnan. Man kan säga att berättelsen går via hjärtat till hjärnan.