I helgen samlades människor över hela världen för att inför tisdagens klimatmöte i FN kräva hårdare åtgärder mot klimatförändringarna. I New York deltog över 300 000 människor och skådespelarna Leonardo DiCaprio och Mark Ruffalo tågade tillsammans med bland annat FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon, tidigare vicepresidenten Al Gore och New Yorks borgmästare Bill de Blasio genom staden. I en video producerad av FN inför klimatmötet talar bland andra modellen Giselle Bündchen, skådisen Don Cheadle, astronauten Chris Hadfield och schimpansexperten Jane Goodall om hur viktigt det är att ta klimatförändringarna på allvar.
Mark Ruffalos intresse för miljöfrågor var på tapeten redan förra veckan då han vid ett framträdande uppmanade president Obama att förbjuda frackning, en kontroversiell metod för att utvinna naturgas. Bakom pressträffen stod organisationen Food & Water Watch som samtidigt släppte en rapport som kopplar samman frackning med klimatförändringar. Yoko Ono, Robert Redford och kändiskrögaren Mario Batali är andra kända ”fractivists”.
Djur, natur och mobbning
En mängd amerikanska och internationella storstjärnor engagerar sig i olika samhällsfrågor och många skänker pengar, och tid, till olika välgörande ändamål. Webbsidan looktothestars.com, som ägnar sig helt åt kändisengagemang, rapporterar att Shannen Doherty nyligen anlänt till Japan för att protestera mot delfin- och valjakt utanför staden Taiji. Och musikern Russell Simmons har spelat in radioreklam för Peta, djurrättsgruppen vars nakna antipälskampanjer fortfarande frontas av en mängd kända kvinnor. I England släppte Paul McCartney i dagarna en video där han testar att rappa till förmån för köttfria måndagar.
Breaking Bads Bryan Cranston och Aaron Paul samlade in pengar till en antimobbningskampanj genom att ge fans som skänkte pengar chansen att se det allra sista avsnittet av långkörarserien tillsammans med skådespelarna och resten av teamet.
1,4 procent mer i gåvor
Tidigare i veckan talade den brittiska skådespelaren Emma Watson om feminism på FN:s högkvarter i New York. Hon stödjer kampanjen ”He for she” och uppmanade fler män att engagera sig i kampen för jämställdhet. Watson är även goodwillambassadör för FN:s jämställdhetsorgan UN Women. En annan som fört upp feminism på den amerikanska agendan i år är Beyoncé vars scendekor under MTV Video Music Awards innehöll en neonskylt med ordet “feminist”.
Så hur påverkas människors vilja att engagera sig av kändisars närvaro? Enligt en undersökning gjord 2013 vid det amerikanska universitetet Rutgers lyckas organisationer som jobbar tillsammans med en kändis samla in 1,4 procent mer i donationer varje år än de som inte gör det. Idrottsstjärnor, skådespelare och nyhetsankare är enligt rapporten de som drar in mest pengar.
– Det är enkelt att slå fast att om du har hjälp av en kändis så kommer du att få fler donationer. Men vi ser också att kändisar skänker trovärdighet, vilket är extra viktigt för ideella organisationer, säger Erica Harris på institutionen för företagsekonomi på Rutgers i ett pressmeddelande.
”Begränsade möjligheter”
En undersökning gjord av forskare vid två brittiska universitet hävdar dock motsatsen och menar istället att den som tjänar mest på kändisengagemanget är kändisen själv.
– Vår forskning visar att möjligheterna för kändisars engagemang att nå ut till människor är begränsat, och domineras i Storbritannien av extremt stora insamlingsgalor och några få stjärnors insatser, skriver Dan Brockington, forskare vid University of Manchester och Spensor Henson vid University of Sussex.