Gift vid första ögonkastet – en pr-succé för experterna
SVT:s relationsexperter Delphine Cartier, Fredric Bohm, Lemarc Thomas och Maria Farm driver privata företag för terapi, relationsrådgivning och matchmaking vid sidan om sitt uppdrag för public service.
Bild: SVT
Dagens ETC
”Gift vid första ögonkastet” är en stor succé för SVT. Men för programmets relationsexperter har den dessutom inneburit ett uppsving för affärerna.
Samtliga driver nämligen privata företag för terapi, relationsrådgivning och matchmaking vid sidan om uppdraget för Public service.
– Jag får massor av mail och telefonsamtal hela tiden från människor som sett mig, säger psykologen Fredric Bohm.
– Vi är en motståndsrörelse mot hopplösheten. Vi vill visa människor att det är värt besväret att finna kärleken och att det finns en möjlighet att hitta kärlek för alla.
Så säger den privatpraktiserande psykologen Fredric Bohm i inledningen av den elfte säsongen av SVT:s tittarsuccé ”Gift vid första ögonkastet”, där han tillsammans med tre andra experter guidar fyra nygifta par genom kärleksrelationens snåriga djungel.
Deltagarna får experthjälpen gratis mot att deras relationsresa blir tv-underhållning för hela svenska folket.
Men för alla andra kärlekskranka har hjälp med att hitta en partner ofta en ganska dyr prislapp.
En ny miljardindustri har nämligen vuxit fram som profiterar på det urgamla mänskliga behovet att vilja hitta någon att älska och bli älskad av. Jakten på en kärlekspartner har blivit en professionaliserad och delvis offentlig process där nya yrkesgrupper tävlar om att bota den samtida människans kärlekslängtan.
Nätdejting är fortfarande det vanligaste sättet i Sverige att träffa sin partner på, men för den som tröttnat på att svajpa och förlorat sig i ett till synes oändligt utbud finns det nuförtiden både matchmakers, relationsexperter och dejtingcoacher att anlita för den som har råd.
Även svensk public service har förstått potentialen i att överlåta partnersökandet till så kallade experter, och när SVT:s flaggskepp ”Gift vid första ögonkastet” nu är inne på sin elfte säsong har psykologerna Fredric Bohm och Maria Farm fått sällskap av sexrådgivaren Delphine Cartier och matchmakern Lemarc Thomas.
Gratis marknadsföring
Gemensamt för de fyra experterna är att de alla, parallellt med uppdraget för SVT, driver privata företag där de gör samma sak som i tv-programmet: hjälper människor med kärlek, sexrådgivning och att hitta en partner.
Genom sin medverkan i ”Gift vid första ögonkastet”, som varje vecka ses av över 870 000 tittare, får experterna både gratis marknadsföring och sitt varumärke stärkt.
Självklart får man exponering genom att vara med i ett populärt tv-program och kan dra ekonomisk vinning av det
Det är inte helt oproblematiskt, men samtidigt oundvikligt, enligt SVT:s Christina Hill som är ansvarig utgivare för programmet.
– Självklart får man exponering genom att vara med i ett populärt tv-program och kan dra ekonomisk vinning av det. Det går inte riktigt att komma ifrån, och det är inte ett problem som är specifikt för experterna i ”Gift vid första ögonkastet”, säger hon.
– Däremot har vi karensregler som alla, inklusive experterna måste förhålla sig till. Det handlar bland annat om att man inte ska förekomma i kommersiella sammanhang eller göra marknadsföring för egen verksamhet under perioden programmet sänds och en tid efter.
Kan du ändå se att SVT har bidragit till att göra experterna i ”Gift vid första ögonkastet” till de kända och eftertraktade relationsprofiler de är idag?
– Så är det säkert, men återigen; de allra flesta som vi anlitar som experter i olika program skriver ju böcker, håller föreläsningar och driver företag. Det här är deras vardagsförsörjning och de måste kunna fortsätta jobba även om de medverkar i SVT.
Psykologen Fredric Bohm, som varit med i tio av de elva säsonger som ”Gift vid första ögonkastet” gått, driver aktiebolaget Fredrik Bohm AB där han erbjuder terapi, föreläsningar och coachning. Han säger att att han har fått avsevärt fler förfrågningar sedan han blev tv-expert.
– Jag får massor av mail och telefonsamtal hela tiden från människor som sett mig i ”Gift vid första ögonkastet” och vill ha hjälp, det är både par och singlar. Men rent ekonomiskt har det inte blivit så stor skillnad, jag hade kö redan innan jag blev expert och i dagsläget kan jag inte ta emot fler klienter.
Kan du förstå de som är kritiska till att public service-pengar går till dejtingprogram och att ni som experter både får arvode och gratis marknadsföring?
– Jag kan absolut förstå den åsikten, och om det bara vore ett matchningsprogram så kanske jag skulle hålla med. Men för mig är ”Gift vid första ögonkastet” ett folkbildande relationsprogram som lyfter frågor som inte skulle debatteras annars, säger han.
– Ibland kommer gråskäggiga gubbar i min egen ålder fram till mig på stan och säger ”Gift vid första ögonkastet” är det enda programmet jag och min fru tittar på tillsammans.” Att en sådan person, som tillhör en demografi som kanske i vanliga fall inte pratar om känslor, har fått ett intresse av att diskutera kärlek och relationer tycker jag visar att det vi gör är värt besväret.
”Hänvisar till att de sett mig på tv”
Även sexologen och psykoterapeuten Kalle Norwald, som medverkade som expert i ”Gift vid första ögonkastet” i sammanlagt fem år men nu har hoppat av, erkänner att hans medverkan har bidragit till ökad synlighet och gagnat hans företag.
– Jag hade visserligen rätt många klienter även innan på grund av min speciella nisch som manlig sexolog och psykoterapeut, det finns inte så många såna i Sverige. Men visst har jag fått fler mejl per dag från människor som just hänvisar till att de sett mig på tv och tycker om mitt sätt att arbeta på, säger han.
– Den del av min företagsverksamhet där efterfrågan dock har ökat radikalt sedan jag blev ”Gift vid första ögonkastet”-expert är den som handlar om folkbildning, alltså medieförfrågningar och öppna föreläsningar för allmänheten.
Kalle Norwald säger att han brottas mycket med den ekonomiska aspekten av sitt jobb och det faktum att bara vissa har råd att söka hjälp för sina relationsproblem.
– Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle och jag måste ju ta betalt för mitt jobb för att betala hyran för min mottagning och köpa mat till min son. De människor som kan betalar mig med privata medel för att få hjälp, men jag försöker på mitt eget sätt att lindra den obalansen genom att erbjuda några gratis terapiplatser som ofta går till transungdomar och ensamstående mammor. Jag har också skrivit böcker om sex och samlevnad som finns att låna gratis på biblioteket.
Är det försvarbart att använda skattepengar till relationsprogram där några få personer får hjälp med kärleksproblem av välbetalda experter?
– Jag har tänkt jättemycket på just det där, för jag är väldigt mån om att skattemedel används på ett rimligt sätt. Jag är noll intresserad av sport, men jag vet att vi lägger kopiöst mycket pengar på tv-sända sportevenemang där det också finns experter med. Vissa tittare gillar sport, andra gillar ”Gift vid första ögonkastet”, och jag tycker båda grejerna har en plats i public service.
Vad ”Gift vid första ögonkastet” kostar att producera vill SVT:s ansvariga utgivare Christina Hill inte svara på. Inte heller vad respektive expert får betalt för sin medverkan.
– Men det är inte ett särskilt dyrt program. Om man jämför med andra underhållningsprogram är det billigt, och i jämförelse med andra dokumentärserier så är det lite dyrare.
”Akademiker blev ansatta”
Ett sätt att komma runt att privata företagare får gratis marknadsföring skulle väl vara att anlita experter som är knutna till statliga eller kommunala institutioner?
– Vi har tidigare haft några sådana experter, de flesta var kopplade till akademin. De blev tyvärr väldigt hårt ansatta i sina egna kretsar inom universitetsvärlden, att medverka i ett relationsprogram som ”Gift vid första ögonkastet” sågs verkligen inte med blida ögon. Och produktionen har ju en annan viktig parameter att förhålla oss till och det är hur vana och bekväma experterna är när det kommer till att bli filmade och ha direktkontakt med deltagarna, säger hon.
– Hade vi bara haft en expert så hade det ställt otroliga många och höga krav på den personen. Men nu har vi fyra stycken och tanken är att de ska bidra med olika perspektiv och representera olika delar av en relation. Det har vi lyckats med tycker jag.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.