Dreamhack har anordnats i Jönköping sedan 2001. Men i år är första gången konserthuset Spira satsar på en konsert man har valt att kalla ”Dreamhack in Concert”. En minikonsert som är gratis för allmänheten, med musik från populära dataspel, kommer att framföras av Jönköpings sinfonietta utanför Elmia under lördagen – och under söndagen anordnas en större konsert på Spira.
– Man ser ju inte hur stor en orkester är när man spelar ett dataspel, men ofta är det väldigt stora orkestrar, ibland upp mot 90 personer, säger Gabriella Bergman, musikchef på Spira.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Jönköpings sinfonietta består endast av 35 personer. Därför har många av musikstyckena som kommer att spelas anpassats till en mindre orkester. Tillsammans med Dreamhack har man valt ut olika musikstycken från datorspel som man tror att ungdomarna spelar.
En egen genre?
Gabriella Bergman menar att det är en skillnad på klassisk musik och dataspelsmusik, men att det ändå finns många likheter.
– Man tror ju att det finns en slags barriär och att klassisk musik är något annat än dataspelsmusik, men så behöver det inte vara. Star Wars bygger till exempel på klassisk musik i form av Wagneroperor. Jag tror att man behöver få upp ögonen för vad klassisk musik kan betyda för någonting.
Det som främst skiljer verken åt, menar Gabriella Bergman, är att dataspelsmusik är kortare än ett symfoniskt verk.
– När man väl upptäcker att det faktiskt är en stor orkester som spelar musiken från datorspelen blir det ingen krock mellan den digitala och analoga kulturen längre. Det är ofta då man inser att: ”Aha! Det är det här jag sitter och lyssnar på!”.
Två olika världar
Men hur viktig är egentligen musiken i ett datorspel? Enligt Tomas Lyckedal, en av arrangörerna för Dreamhack, är det bland det viktigaste i ett datorspel.
– Jag skulle säga att allt ljud egentligen är jätteviktigt för hela spelupplevelsen eftersom man använder flera sinnen när man spelar dataspel. Ljud är en väldigt stor del av det, och då är så klart musik det som är det fina eller vackra med det hela och förstärker upplevelser i spelen, säger Tomas Lyckedal.
Enligt honom är den analoga kulturen och spelkulturen som två olika världar, men att musiken i spelet är det som för de två världarna samman.
– Det finns en direkt koppling mellan de olika kulturerna. I de flesta datorspelen har man klassiska stycken och musik både som intro och vinjetter. Jag tycker det är spännande och häftigt när man kan få de två världarna att mötas i ett sådant här projekt, säger Tomas Lyckedal.
Pontus Lindblad, 26, spelar datorspel på en seriös nivå och håller med om att musiken har stor påverkan på spelet, så stor att om man tog bort musiken helt hade det inte varit lika kul att spela. I vanliga fall lyssnar han inte på klassisk musik men han menar att det har ett värde i datorspelet.
– När man kollar på en film och det händer något spännande i filmen så märker man att ljudet förändras, och likadant känner jag i datorspel. När man kommer in på ett visst område i spelet så förändras musiken, det kanske blir mörkare när man går in i en farlig plats i den världen, medan det blir ljusare och trevligare när man är i sin hemstad.
En musikupplevelse för alla
Både Tomas Lyckedal och Gabriella Bergman hoppas på att konserten ska sälja slut och att man ska kunna göra om en liknande konsert igen. Tomas Lyckedal tillägger att konserten inte bara riktar sig till datorspelsfanatiker.
– Tvärtom, jag tror att den är väldigt öppen för alla. Det är musik från Angry Birds, Tetris och så klart World of Warcraft. Vem kan inte relatera till Tetris? Då har man ju inte gått i ett par skor i alla fall.