– Mitt mål har varit att de som har jobbat på ett bageri, precis som jag själv har gjort, men som aldrig frivilligt läst en bok ska vilja läsa och kunna tycka om min roman, säger han.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Romanens titel är också namnet på en ung kvinna som arbetar på ett bageri som levererar bröd till butiker. Raya är den första kvinnan som har fått plats vid ugnen, men hon är samtidigt en av många på bageriet som lever med korta och tillfälliga anställningar.
På samma arbetsplats har hon sin mamma och sin styvfar, där han dessutom är bådas chef. Handlingen utspelar sig på arbetsplatsen under två nätter och en dag.
– Jag har tagit intryck av de grekiska tragedierna och skrivit det som en teater, där allt händer på en plats, inom en kort tidsrymd och med mycket dialog, säger Henrik Johansson.
Bagare på 90-talet
Under intervjun går vi till det kvarter på Möllevången i Malmö där Juvelbagaren, som sedan köptes upp av Schulstad, tidigare låg. Det var där Henrik Johansson arbetade som bagare några år på 90-talet, och haft som förebild för den arbetsplats han har skapat i romanen.
När bageriet lades ner revs byggnaderna och på dess plats ligger nu de hus som hör till bostadsrättsföreningen Bageriet. Några äldre delar finns kvar, där det i dag är ett gym. Mest ursprungligt är en port som leder in på gården, där de kakelklädda väggarna bär spår att ovarsam trafik och ser ut att kunna vara kvar från bageritiden.
Henrik Johansson undersöker kaklet, i hopp om att hitta någon i ristning eller annat från den tiden, men skavet är de enda spår vi hittar. Även i övrigt är kvarteret så förändrat att det bara är bostadsrättsföreningens namn som vittnar om den stora arbetsplats som en gång låg här.
– Man kunde önska att de satte upp en plakett eller något när saker i staden förändras, säger Henrik Johansson och granskar en äldre tegelvägg som kan vara en rest från bageritiden.
Vild strejk
Romanen utspelar sig på en plats och i en tid när det på andra företag är mycket strejker och konflikter. På bageriet växer spänningarna mellan de arbetare som har fasta tjänster och de som är bemannings- eller timanställda.
Oron läcker ut till ledningen, som börjar vidta åtgärder för att förhindra att en vild strejk utbryter. I konfliktens centrum står också fackklubben som försöker bringa lugn genom att hålla sig till de spelregler som finns. Ute rasar en storm, medan spänningen inne på arbetsplatsen stegras ytterligare av trakasserier med sexuella undertoner, där det finns risk för direkta övergrepp.
Romanens fysiska och psykosociala miljöer har Henrik Johansson målat upp efter den arbetsplats han själv hade minnen från.
– Det var ungefär lika många kvinnor som män som jobbade på bageriet, men de jobbade på olika avdelningar. Det var, som i romanen, männen som fyllde formar och skötte ugnen, medan kvinnorna hade hand om packningen av varor i andra änden. Det innebar att männen var de som kunde sätta takten, medan kvinnorna bara kunde ta emot. Det blev också konflikter när kvinnor började komma in på de manliga avdelningarna, berättar han.
Romanens nav, med de spänningar som uppstår på en arbetsplats där några dessutom har familjeband till varandra, växte för Henrik Johanssons del fram ur erfarenheterna han fick när han efter bageritiden började arbeta som kock.
– Jag har upplevt de konflikter som kan uppstå på en arbetsplats där en del av dem som arbetar där också är släkt, medan andra inte hör till familjen, säger han.
Sade upp sig
Henrik Johansson väg in i författarskapet var inte helt självklar.
– Jag har inte brukat skriva tidigare, när jag skrev min första roman hade jag bara skrivit en novell tidigare. Innan jag började skriva så läste jag inte heller så mycket, utan har haft år när jag kanske läste en deckare under semestern, säger Henrik Johansson.
Efter att ha blivit uppsagd som bagare skolade Henrik Johansson om sig till kock, och arbetade som det under en del år. Dåliga arbetstider som gjorde det omöjligt för honom att förena jobbet med rollen som närvarande pappa fick honom att säga upp sig.
Handlingen till kött och blod växte fram under hans tid som föräldraledig.
– När föräldraledigheten tog slut och min son började på dagis, så hade jag skrivit klart romanen i mitt huvud, säger han.
Henrik Johansson satte sig då och skrev romanen under ett halvår, när han klarade försörjningen genom att leva på besparingar. Efter det har gått den tvååriga författarskolan på Lunds universitet, och har efter det läst andra litteraturanknutna kurser. I dag försörjer hans sig på en rad olika uppdrag som alla har med läsande och skrivande att göra.
”Raya” kommer ut i handeln den 4 april. Inte långt därefter kommer även en andra roman ut, där anknytningen till Malmö är mer uttalad.
– Det är fem år sedan jag gav ut min förra roman. Under de åren har jag hunnit skriva en hel del. Det är sedan slumpen som gör att två romaner blev klara för utgivning ungefär samtidigt, säger han.