Historien om ynglingarna som slåss om att ärva patriarkens tron hade inslag av grekisk tragedi, Shakespearedrama och nostalgiska ”Dallas”-vibbar.
Men det var också ”Succession” som populariserade uttrycket stealth wealth. Roy-ättlingarna var rika som bergatroll, men hade ändå en stil som var diskret elegant snarare än vräkigt flådig.
I samma veva klev skådespelaren tillika stilikonen Gwyneth Paltrow in i domstolen i Park City, Utah, för att reda ut vem som krockat med vem i en skidbacke. Men det var inte rättegången i sig som fick mest uppmärksamhet, utan vad hon hade på sig.
Paltrow var iförd något som kunde misstas för ”vanliga kläder”. Såklart var paltorna svindyra, men de såg ut som något du kunde hitta i Kappahls höstkatalog.
Nu har pendeln svängt igen.
Ut med stealth wealth och in med grisch.
I Ungdomsbarometerns trendrapport för 2024 beskrivs grisch som ”en livsstil och estetik centrerad kring storstadsliv, lyx och överflöd”. Modet som blivit ett fenomen på Tiktok går ut på att klä sig rikt, vare sig du har pengar eller inte.
Flashiga varumärken och tydligt överdåd premieras. Men skippa Guccikepsen och Louis Vuitton-overallen, och på med pullover och seglarskor.
”CEO-estetik” nämns i samma andetag i trendrapporten. Stilförebilden är valfri vd som bedriver näringsverksamhet på NASDAQ-nivå, ägnar sig åt kreativ bokföring och har åtminstone en postbox på Caymanöarna.
Marknadskrafterna har förstås redan skridit till verket. Det finns mängder av onlinebutiker som nyligen startats upp för att kränga grischiga plagg. På en av dem kan du köpa en kashmir-scarf som ”förvandlar dig till en äkta brudmagnet med sin mjuka komfort, grischiga stil och du kommer dessutom se rikare ut”.
Men den viktigaste Grisch-accessoaren är varken Bretling-klocka eller kashmirtröja, utan en potent ekobrotts-aura.
Aktuell i sammanhanget är Olof K Gustafsson som länge påstod vara vd för knarkkungen Pablo Escobars familjeföretag. Han sitter just nu häktad i Spanien för smuggling, pengatvätt och bedrägeri och är i dagarna aktuell med att stämma svenska staten för att undvika utlämning till USA. Grisch.
Men peak grisch inträffade när Jan Emanuel och Sara Skyttedal presenterade sitt EU-alternativ Folklistan i högerinfluencern Henrik Jönssons youtube-program för att efter samtalet – men fortfarande i sändning – flyga i väg i en helikopter.
Den gamle dokusåpadeltagaren Jan-Emanuel är på många sätt sinnebilden för vräkig grisch med sin jämna bränna, enorma kroppsbyggartorso, en förmögenhet han tillskansat genom att hacka välfärden och ett instagramflöde där han fläker ut vrålåk och bjussar på framgångstips.
Deras sociala medie-flöden är proppfulla med privatjetresor till Dubai och garage fyllda med Lamborghinis, de växte upp under finanskrisen
Det kanske låter som om grisch bara är ett annat ord för stekare. Men det finns en betydande skillnad. Pengar.
”Gen Z är besatta av pengar” skrev Newsweek tidigare i år, och enligt en undersökning genomförd av finansbolaget Credit Karma svarade 43 procent av de tillfrågade generation Z-ungdomarna att de upplever att de ligger back ekonomiskt.
En orsak till problemet är ”money dysmorphia” – känslan av att man aldrig har tillräckligt med pengar oavsett hur verkligheten ser ut. Det är inte en slump att en av årets mest uppmärksammade debutromaner, Agri Ismaïls ”Hyper”, handlar om pengar och lyxkonsumtion.
Att Generation Z lider av guldsot är inte så konstigt. Deras sociala medie-flöden är proppfulla med privatjetresor till Dubai och garage fyllda med Lamborghinis, de växte upp under finanskrisen, genomled covidåren och den ekonomiska torka som följde. Och de som hade slantar över blåste hål i plånkan när de satsade på fel kryptohäst.
Att ungdomarnas mode är förankrat i en ekonomisk oro är knappast märkligt när hela deras uppväxt har präglats av lågkonjunktur, hög inflation och en instabil arbetsmarknad.
För att slå mynt av detta säljer de nystartade hemsidorna sina grischiga plagg till överkomliga priser och ofta med påhittade rabatter. Du kan köpa ett par solglasögon för 199 kronor och en ”kashmirscarf” för 299.
Det handlar inte om att ha pengar, utan att upprätthålla illusionen.
För bara rika har råd att klä sig fattigt, medan fattiga har inget val än att klä sig rikt.