Förmiddagen har ägnats åt instrumentkarusell, där alla deltagare fått prova på ett antal olika instrument. Tanken är att uppmuntra deltagarna att välja ett annat instrument än det som de är vana vid. De får sedan önska ett instrument som de ska fokusera på resten av veckan, och utifrån det skapar ledarna ett antal band som ska repa in varsin låt.
I popkollos filosofi ingår att skapa en så trygg miljö att deltagarna ska känna att de vågar prova saker de kanske inte gjort tidigare. Det kan handla om att just lära sig ett nytt instrument, eller våga vara sig själv fullt ut. Alla som identifierar sig som tjejer eller transpersoner är välkomna. I kursen ingår också en normkritisk workshop.
– Det kan vara ganska omtumlande att släppa på sina spärrar. Vi har många deltagare som känner att de kan vara sig själva här, här finns ingen som dömer eller säger att man ska passa in i någon mall, säger Jessica Nilsson som är verksamhetskoordinator för Popkollo Göteborg.
Samma tankegångar genomsyrar musiklärandet.
– Det handlar om att vi skapar musik tillsammans, och att ingen annan kan avgöra om din musik är bra eller dålig. Vi vill helst inte undervisa utan deltagarna får själva pröva sig fram och så finns vi där och stöttar och coachar, berättar Jessica Nilsson.
Just det här popkollot är en fortsättningskurs för personer mellan 14–18 år, vilket innebär att deltagarna antingen varit med tidigare eller har andra erfarenheter av att spela.
Många vittnar om att det varit svårt att ta sig fram inom musiken som tjej eller transperson.
– Jag var den enda på hela min skola som gillade musik, och som tog musik på allvar. Det var först när jag kom till popkollo som jag förstod att det kan vara på ett annat sätt, att det finns andra som jag, säger Eddie Ehrnborg, 17 år.
”Här får man vara som man är”
Att popkollo är en plats bara för tjejer och transpersoner spelar stor roll, tycker de.
– Killar tar ju väldigt mycket plats. Ens åsikt blir liksom nedtrampad. Här känns det tryggare, man behöver inte oroa sig för att någon ska köra över en för det är det ingen som gör här, säger Neah Tangro, 15 år.
Sonja Multing, 16 år, berättar att hon varit med i band med killar tidigare.
– Men de ”mansplainade” väldigt mycket, de ville berätta hur jag skulle göra även om de inte visste mer än mig egentligen. Här på popkollo är det så skönt, för de man träffar vet – de har varit med om samma sak.
Ungdomarna gillar också möjligheten att upptäcka nya musikstilar.
– Om man lyssnar på en viss musik eller har en viss stil i skolan finns det alltid folk som tycker att man är konstig. Här är det inte så. Här får man vara som man är.
Något som även är viktigt när det kommer till musiken.
– Är man bekväm i sig själv så är man mer bekväm i allt man gör – även musiken, säger Neah Tangro.
Att synliggöra och bryta normer och maktstrukturer som gör att vissa har det lättare att ta sig fram inom musikbranschen är något av kärnan i popkollos verksamhet.
– Jag har själv kämpat med förväntningarna på vem som får hålla på med musik, och när jag kom i kontakt med Popkollo fick jag en förklaring på de känslorna jag haft, säger Jessica Nilsson.
– Det räcker att du gör en bildgoogling på ”trummis” och ser vilka träffar du får, det säger rätt mycket om vilka som anses vara trummis. Det finns inte särskilt många bilder på tjejer.
Visst har det blivit bättre sedan Popkollo startades 2003, men Jessica Nilsson menar att det finns mycket kvar att göra.
– Om du tittar på branschnivå, vilka det är som får ta del av pengar och resurser, så är det fortfarande till övervägande del män. Fortfarande är det ofta band bestående av män som är de stora akterna på de stora scenerna, även om kvinnorna börjat ta sig in, säger hon.
Popkollo drog 2015 igång ett producentprogram för kvinnor i samarbete med Robyn, i syfte att fler unga tjejer skulle få redskap att lära sig producera ny, spännande musik. I höstas hölls en producentkurs i Göteborg.
– Det var ett jättestort tryck på den utbildningen, och det visar ju att det finns ett stort behov, säger Jessica Nilsson.
Väljer själv avgift
För att så många som möjligt ska ha chans att vara med på popkollo har man ett system där deltagaren och dens familj själva avgör hur mycket man har möjlighet att betala i deltagaravgift.
– Tanken är att de som har större resurser är med och betalar för dem som kanske inte har de möjligheterna, säger Jessica Nilsson.
Nyligen fick Popkollo stor uppmärksamhet när Silvana Imam valde att donera sitt gage från sin huvudakt på Roskildefestivalen, 350 000 kronor, till föreningen.
– Det är ju fantastiskt stort att bli sedd och erkänd på det viset, Silvana Imam har ju själv deltagit som coach på popkollo för längesedan. Vi ser det som ett kvitto på att det vi gör spelar roll, säger Jessica Nilsson.